"Menulislah umpama kalian sedang berbicara dengan Tuhan."




Penulis Yang Disayang Tuhan; Prolog.



Penulis yang terbaik bukanlah yang sekadar terjual naskhah tulisannya, juga bukan penulis yang terkenal, diminati tulisannya hingga namanya dijulang-julang. Tetapi penulis yang terbaik ialah yang sebelum menjadi semua itu, dia adalah penulis yang disayang Tuhan.




Tidak semua orang boleh bercerita lewat kata-kata yang manis. Maka, andai kau pandai merangkai kata, jangan pernah berhenti menulis. Tertulis dalam hadis dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda;



"Tiga orang yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah, seorang penulis yang selalu memberi penawar, dan seorang  yang menikah untuk menjaga kehormatannya." (HR. Al-Thabarani)




Hidupkanlah jiwa mengarang di dalam diri. Tuliskanlah sesuatu yang bermakna, walaupun hanya satu ayat. Kerana hakikatnya setiap tulisan bukan untuk orang lain tetapi diri kita sendiri khususnya. Penulisan itu adalah salah satu cara kita memberi tahu dan mengajarkan diri kita sendiri. Bukankah kita adalah orang yang pertama membacanya?




Dan seringkali itu yang membuatkan kita lebih mengenali dan memahami diri sendiri.

Comments