Sederhana dan bijaksana.

Bismillah


"Lelaki, andai belum mampu memberi kepastian, jangan sesekali memberi harapan. Dan perempuan, andai belum menerima kepastian, jangan sesekali menyimpan harapan. Belajar mencintai dengan bijaksana. Sesuatu yang sering dilupakan oleh banyak manusia. Tidak gelabah dan terburu-buru, tidak terlalu menampilkan isi hati, pandai menyiasati perasaan, berhati-hati dalam berucap, pandai mengatur logika. Cinta tidak akan menjadi sebuah keindahan bila diikuti dengan laku yang tidak santun. Belajarlah untuk memperlakukan cinta kita kepada orang lain secara terhormat."


Mengambil tulisan daripada kurniawangunadi, dan belajar memahaminya dari seseorang. Terima kasih untuk guru kehidupan. Dan oh, silibus ini tidak diajarkan disekolah. Belajarlah untuk `faham-faham` sendiri. :P


Seringkali saya mengingatkan diri sendiri, tentang pentingnya mencintai sesuatu dengan sederhana. Namun kesederhanaan itu hakikatnya belum cukup andai ia tidak diikuti dengan kebijaksanaan. Ya, saya sedang berbicara tentang cinta manusia. Dan, tidak salah kan? Asal ia `roman yang berisi`.


"I have an advice for our single brothers and sisters that I hope will be of benefit; while you’re single, do yourself the favour of tending to the other half of your religion. Too often we hear singles saying ‘But I want to complete half of my deen!’ and I am always tempted to ask, ‘In what state is the other half?’ The fact that we only know few surahs in the Quran, don’t know the basic steps of self-purification or are ignorant of the correct way of establishing prayer, yet persist on completing one half of the religion when the other half is clearly neglected, only shows where our priorities lie." 
- While you are single; Bint Mohamoud. 

Berikanlah peluang untuk diri `membesar`. Mengembara melihat dunia, menambah ilmu mematangkan jiwa. Dan ingat, belajarlah bahagia dengan diri sendiri terlebih dahulu, sebelum belajar membahagiakan orang lain. Sebab, if you’re happy single, you’ll be happier in marriage. So, be happy!


"If you die tomorrow single, Allah will not ask you why you weren’t married (for this was His decree) but rest assured that He will certainly ask you about your life and how conscious you were of the other half of your deen."


---
Entry ini, untuk kite-kite je ;)

Comments

  1. awakkkk,

    plis share apa apa link yang best untuk dibaca nanti yaaa.

    ReplyDelete
  2. this is indeed menjentik :) jazakillahukhair

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak nusaibah,
      untuk kite2 je...hehe ;)

      Delete

Post a Comment