Kitchen and Moonlight Shadow.




Penulis Jepun memang suka guna nama buah sebagai nama pena kan? Durian Sukegawa dan yang ni pula, Banana Yoshimoto.😄Ini pertama kali saya baca karya beliau dan rasanya saya memilih buku yang tepat untuk jatuh cinta dengan karya-karyanya yang lain.

Yoshimoto adalah seorang wanita dan happy girl pada cover buku ni ialah dirinya sendiri sewaktu berusia 24 tahun pada 1988. Saya jarang jumpa buku fiksyen yang  menggunakan gambar penulis sebagai cover buku, biasanya hanya buku-buku non-fiksyen macam biografi, buku motivasi atau buku resepi  sahaja. Selepas baca cerita kedua dari buku ni, saya perasan ternyata salah satu watak penting dalam cerita tu memiliki gambaran karakter yang sama dengan Yoshimoto dalam gambar di atas, a happy girl.

Pernah menjadi salah satu karya sastera kontemporari yang sangat popular di Jepun sekitar tahun 1988, kedua-kedua cerita dalam buku ni merupakan karya Banana Yoshimoto yang pernah memenangi anugerah. Walaupun kedua-duanya cerita yang berbeza, ia membawa tema yang sama; cinta dan kematian, yang ditulis dengan indah. Kadangkala cinta mampu menjadi ubat bagi sebuah kehilangan dan kematian ialah sebuah pengakhiran juga permulaan bagi sesebuah harapan baru untuk tumbuh.



Kitchen

"It was a good kitchen. I fell in love with it at first sight." - Mikage, ms. 10

Sewaktu Yuichi bertanya Mikage, "Pick a room, then I'll know what kind of person you are," biasanya orang akan pilih bilik tidur atau tandas untuk mengenali tuan rumah, sebaliknya Mikage memilih dapur. Dalam cerita ni, Banana Yoshimoto menggunakan makanan sebagai simbolik kepada cinta. Sebagaimana manusia memerlukan makanan, manusia juga memerlukan cinta dan kasih sayang. Seseorang yang berada dalam kesedihan seringkali kehilangan selera makan, tetapi ketika seseorang merasai perasaan cinta dan gembira, mereka akan menikmati setiap suapan makanan. 

"Why is it that everything I eat when with you is so delicious?" - Yuichi, ms.100

Di awal cerita, Mikage yang baru kehilangan nenek yang  telah menjaganya sejak kematian kedua ibu bapanya sewaktu kecil, menemukan suatu kecintaan yang luar biasa terhadap dapur. Baginya, memasak ialah suatu seni dan makanan  mampu membina dan menyatukan sesebuah hubungan. Menjalani hari-hari kesedihan selepas kehilangan orang yang tersayang, Mikage seumpama menemukan harapan baru ketika bertemu Yuichi, salah seorang pemuda yang pernah berkerja di sebuah kedai bunga yang selalu dikunjungi neneknya. Perkenalan mereka membawa Mikage  masuk dalam keluarga Yuichi  yang 'unik' dan tinggal bersama mereka. Setelah kematian ibunya, Yuichi hanya tinggal bersama Eriko, ayahnya yang merupakan seorang transgender. Tinggal bersama mereka, Mikage tak pernah berasa seperti orang asing, dia bahkan menawarkan diri untuk menyediakan makanan buat mereka agar kehadirannya dalam keluarga kecil tersebut sesuatu yang berguna. 

Namun, bukan hanya makanan yang akhirnya menguatkan hubungan yang tumbuh antara Mikage dan Yuichi, tetapi kematian. Mikage tumbuh menjadi wanita yang tabah kerana sejak kecil, dia telah kehilangan orang-orang yang terdekat dengannya.  Dia selalu percaya bahawa kematian sentiasa ada di sekeliling manusia, ia tak dapat dihindari, suatu kenyataan yang Mikage dan Yuichi harus terima dalam hidup mereka. Yashimoto menyampaikan sebuah pemahaman tentang makna kehilangan dalam cerita ni. Kematian sememangnya sebahagian daripada kehidupan. Perginya orang tersayang adalah sesuatu yang sukar untuk dihadapi dan ia sesuatu yang diluar kawalan manusia. Ketika Yuichi mengkhabarkan berita kematian ayahnya (Eriko) setelah Mikage  tak lagi tinggal bersama mereka, dia mengakui bahawa dia tak mampu menerima hal tersebut, dirinya tak setabah Mikage. 

Penceritaan Yoshimoto dalam cerita ni mengajak pembaca merenung kembali sebuah perjalanan kehidupan, segala cabaran dan siri-siri kesedihan, yang bagi saya semua orang pasti pernah merasai dalam hidup, kerana kita manusia, dan itu adalah hal yang biasa dalam proses tumbuh menjadi dewasa. 
"But if a person hasn't ever experienced true despair, she grows old never knowing how to evaluate where she is in life; never understanding what joy really is."
"Despair does not necessarily result in annihilation that one can go on as usual in spite of it. I had become hardened. Was that what it means to be an adult, to live with ugly ambiguities? I didn’t like it, but it made it easier to go on.”


Antara hal yang (bagi saya) menarik dalam cerita ni;

  • Saya sangat suka bagaimana Yoshimoto mengangkat dunia kulinari dan makanan dalam cerita ni, sebagaimana saya menyukai tulisan Elizabeth Gilbert yang menceritakan  budaya Itali dengan makanan spagetti mereka dalam  buku Eat Pray Love. Bagi saya menuliskan tentang makanan di dalam sesebuah cerita memerlukan penulis bermain dengan imaginasi. Penulisan yang baik pasti mampu membangkitkan selera pembaca, walau hanya melalui kata-kata.
  • Budaya minimalis ternyata sesuatu yang telah lama wujud di Jepun, ia bukan sesuatu yang baru walaupun kita mungkin kerap mendengarnya selepas Marie Kondo, Fumio Sasaki dan beberapa ikon yang memperjuangkan kehidupan minimalis lain mempopularkan budaya tersebut. Dalam cerita ni, salah satu alasan yang membuatkan Mikage suka untuk tinggal di rumah Yuichi ialah kerana rumahnya yang sangat minimalis dan teratur. 

Budaya minimalis yang digambarkan dalam buku ni bukan hanya sekadar tentang memiliki barang yang sedikit, tetapi juga barang-barang yang terbaik. Have less but the best. Eriko (ayah Yuichi) digambarkan sebagai seseorang yang memiliki citarasa yang tinggi terhadap sesuatu benda. Dia hanya akan membeli benda-benda yang terbaik.

  • Banana Yoshimoto tak menuliskan  kisah cinta dengan ayat-ayat romantis mahupun adegan-adegan berlebihan. Pembaca bahkan tak  menemukan sebarang kata-kata mahupun pengakuan cinta antara Yuichi dan Mikage, even kissing or hugging, macam buku-buku atau filem-filem cinta biasa. Sebaliknya Yoshimoto menggambarkan seperti  apakah perasaan cinta itu, dan pembaca akan faham-faham sendiri, this is love. 


Food has the power to bring people together. Esok-esok, "the meals we ate together," pun sebahagian daripada memori dan kenangan. 


  • Kecintaan terhadap dapur dan seisinya seringkali memberi semangat dan harapan baru buat Mikage hingga akhirnya dia mengambil keputusan untuk mengejar cita-cita dan passionnya terhadap makanan dan bidang masakan dengan menceburi bidang kulinari. Passion is energy, feel the power that comes from focusing on what excites you, go all out for it and pursue it further. One day you will succeed. 



Moonlight Shadow
“The night he died, my soul went away to some other place and I couldn't bring it back. It was impossible to see the world as I had before. My brain ebbed and flowed, unstable, and I passed the days in a relentless state of dull oppression.”

Moonlight Shadow menceritakan tentang  Satsuki, gadis berusia 20 tahun yang kehilangan kekasihnya, Hitoshi akibat kemalangan.  Mereka yang telah menjalinkan hubungan selama empat tahun menyebabkan Satsuki mengalami depresi dan sering dihantui dengan kenangan-kenangan masa lalu. Satsuki bersahabat dengan adik lelaki Hitoshi, Hiiragi yang juga kehilangan kekasihnya, Yumiko dalam kemalangan yang sama. Mereka sama-sama menjalani waktu yang sukar dan saling memahami perasaan masing-masing. 

Suatu hari, sewaktu sedang berehat di sebuah jambatan, Satsuki bertemu  dengan gadis aneh dan misterius bernama Urara. Urara seorang gadis riang yang sentiasa bersikap positif. 

“Parting and death are both terribly painful. But to keep nursing the memory of a love so great you can’t believe you’ll ever love again is a useless drain on a woman’s energies.”

Dalam cerita kedua ni Yoshitomo menggunakan unsur magical realism ala-ala Murakami. Yoshimoto berhasil membawa suatu ton yang sesuai dengan tema buku ni, terutama ketika adegan 'ajaib di jambatan', yang saya takkan spoilkan di sini. Walaupun saya kurang suka dengan cerita kedua ni (sebab plot ceritanya macam tipikal sangat 😅), tetap ada suatu pengajaran penting yang dapat diambil, the importance of proper goodbye. Untuk move on dari suatu fasa yang sulit, kita tak perlulah struggle sangat untuk melupakan hal tersebut tetapi belajar untuk berdamai dengan masa lalu. 

"It won't hurt so much if you accept it as a part of life." - Urara, ms. 140.


Keseluruhannya, buku ni sangat menginspirasikan. Saya sangat suka karya-karya yang tak hanya memberi pembaca sebuah cerita sebagai hiburan, tetapi tulisan-tulisan yang menawarkan harapan dan mengajarkan kita untuk melihat hidup dari sudut yang berbeza.  Dari Mikage, Yuichi dan Satsuki saya belajar bahawa kita tak akan pernah benar-benar memahami apa ertinya kematian dan rasa kehilangan sehinggalah kita sendiri yang kehilangan seseorang terdekat dengan kita. Walaupun mungkin kita dah biasa tengok orang mati depan mata atau mendengar berita dan membaca tentang kematian sekalipun, it's totally different.  

Namun  kematian, kehilangan dan perpisahan takkan pernah menghentikan waktu. Hidup tetap berjalan dan kita tetap harus meneruskan perjalanan. 


"No matter what, I want to continue living with the awareness that I will die. Without that, I am not alive." - Kitchen.


Comments