If we are happy, we are on the right road.


My own tiny little world.

Those who think that the mountains don’t change are wrong: they were born out of earthquakes, are eroded by wind and rain, and each day they are slightly different, even though we do not notice that change. 
The mountains change and are pleased: ‘It’s good not to be the same all the time,’ they say to each other. 
Those who think that the trees don't change are wrong. They have to accept that they will be bare in winter and clothed in summer. And they reach beyond the place where they were planted, because the birds and the wind scatter their seeds. 
 The trees are glad. 'I thought I was just one trees and now see that I am many,' they say to their children springing up around them. Nature is telling us; 'Change!'
And those who do not fear the Angel of Good Fortune understand that they must go forward, despite their fear. Despite their doubts. Despite recrimination. Despite threats. 
They confront their values and prejudices. They hear the advice of their loved ones, who say: ‘Why do that? You have everything you need: the love of your parents, your wife and your children, the job it took you so long to get. Don’t run the risk of becoming a stranger in a strange land.’

Nevertheless, they risk taking a first step, sometimes out of curiosity, sometimes out of ambition, but generally because they feel an uncontrollable longing for adventure. At each bend in the road, they feel more and more afraid, and yet, at the same time, they surprise themselves: they are stronger and happier.

Joy. That is one of the main blessings of the All-Powerful. If we are happy, we are on the right road.
- pg. 54-55; Manuscript Found in Accra.



---
"Congratulations for choosing to be a teacher, the only profession with a university degree that allows you to legally punch out of work at 1.15 p.m. daily. If you think teaching is hard, then I have news for you; there isn't a single job in this world that's easy." - Teacher Dilla.

Helen.




Suatu ketika dahulu, sekitar tahun 1920-an di New York, orang buta dan orang-orang kurang upaya sering diperbodohkan dan dipertonton. Mereka dijadikan bahan ketawa dan dibawa ke pentas supaya berlagak seperti badut, tersadung pada benda-benda yang diletakkan di hadapannya lalu terjatuh. Mereka dianggap sebagai satu hiburan selalunya dalam pertunjukkan makhluk aneh. Tetapi Helen keller, seorang wanita pekak serta buta telah mengubah tanggapan orang ramai daripada mengejek kepada mengambil berat perihal masyarakat istimewa.








Dilahirkan dalam sebuah keluarga yang terkenal dan dihormati, Helen keller pada awalnya merupakan bayi yang riang dan sihat sehinggalah umurnya mencapai 19 bulan, apabila beliau diserang penyakit ganjil yang menggerunkan. Beliau mengalami demam panas dan terbaring kaku di atas tilam. Para doktor hari ini percaya bahawa Helen mungkin telah menghidap ensefalitis, iaitu radang otak yang disebabkan oleh bakteria atau virus. 


Namun Helen berjaya sembuh tetapi selepas itu beliau didapati tidak dapat mendengar dan melihat. Dunianya berubah menjadi sunyi dan gelap hingga lama-kelamaan beliau lupa segala perkataan yang diketahuinya dan berhenti bercakap. Beliau terkurung dalam dunia yang tertutup kepada orang lain dan tidak berkomunikasi dengan sesiapa pun. 


Ketika usia hampir mencapai 7 tahun, Anne Sullivan yang pada masa itu berusia 21 tahun telah dipilih sebagai insan yang paling tepat menjadi guru Helen. Pada awalnya ia bukanlah suatu proses yang mudah buat Anne untuk memahami jiwa Helen kerana beliau ganas dan mudah marah, selalu memuaskan hatinya sahaja. Namun Helen mempunyai semangat dan keazaman manakala Anne pula memiliki kesabaran dan kasih sayang. Sesuatu yang menarik saya pelajari melalui didikan Anne terhadap Helen ialah perlunya seorang murid itu diajar bersopan dan mendisiplinkan diri dahulu kerana katanya, "menurut kata merupakan pintu bagi pengetahuan dan kasih sayang masuk ke dalam fikiran kanak-kanak." Tanpa kepatuhan, adalah mustahil untuk mengajarkannya perkara lain.


Kanak-kanak normal belajar berkata-kata dengan mendengar dan meniru percakapan orang di sekeliling mereka namun bagi kanak-kanak yang tidak boleh mendengar seperti Helen, mengeja perkataan pada tangan mereka antara kaedah yang boleh membantu "membekalkan" fikiran mereka dengan perkataan-perkataan. Selepas berminggu-minggu berjuang dan berusaha untuk membimbing Helen untuk berkomunikasi dengan membentuk huruf pada tangannya, Helen mula menunjukkan peningkatan dan kemajuan. Helen berkomunikasi dengan merasa bibir serta tekak pasangannya ketika mereka bercakap dan mengeja pada tangan mereka. Pendidikan yang digunakan Anne dalam mendidik Helen menjadi pelopor dalam bidang ilmu Pendidikan Khas Kanak-Kanak pada hari ini.


Apabila Helen mencapai usia dewasa, beliau nekad membantu orang lain yang mengalami masalah yang serupa dengannya. Beliau turut mengabdikan dirinya untuk menjelajah ke seluruh dunia dengan mewakili Yayasan Orang Buta Amerika. Beliau turut berjuang untuk hak masyarakat istimewa dan berkempen untuk perjuangan-perjuangan kemanusiaan. Meskipun keadaan dirinya sedemikian, semangat dimiliki Helen adalah sesuatu yang sangat dikagumi oleh sesiapa sahaja yang membaca kisah beliau. Beliau berjaya mengatasi kecacatan fizikalnya untuk mengecapi kerjaya yang cemerlang sebagai penulis, pejuang hak wanita, aktivis sosial dan pejuang bagi manusia istimewa di seluruh dunia. 





"Guru saya telah mengajarkan bagaimana satu perkataan dari tangannya menyentuh kegelapan fikiran saya, lalu saya terjaga dalam kegembiraan hidup. Dahulu saya bisu sekarang saya berkata-kata. Saya terhutang budi dengan belas kasihan dan pertolongan orang lain. Melalui kasih mereka saya menemui jiwa saya, Tuhan dan kebahagiaan. Kita hidup bersama-sama dan untuk satu sama lain. Banyak yang kita boleh lakukan bersama. Hanya kasih yang dapat meruntuhkan tembok antara diri dan kebahagiaan kita. Seperti suruhan Tuhan yang paling utama ialah; "Sayangilah kamu antara satu sama lain.""
- Helen Keller. 


Kitab ASH II.




Hati manusia adakalanya tersangkut dengan ilmu, maka hatinya merasai dirinya alim dan memandang rendah orang awam atau jahil.
Hati manusia adakalanya tersangkut dengan amal, maka jiwanya merasa ia mulia dengan amalnya dan memandang rendah orang yang kurang amal.
Hati manusia adakalanya tersangkut dengan harta, maka dia akan merasai bahawa dia orang kaya dan memandang rendah orang miskin.
Hati manusia adakalanya tersangkut dengan pangkat, maka ia merasai dirinya tinggi dan berkuasa hingga memandang rendah orang bawahan dan lemah.
Sememangnya kita sebagai manusia perlu memiliki amal ahli abid dan ilmu para ulama. Namun jangan sampai tersangkut dengan ilmu dan amal hingga merubah hati daripada sifat fakir kepada kemegahan. Ia adalah tipu daya yang membawa seseorang bertambah tebal hijab hatinya dan membuatkan ia semakin jauh dengan Allah s.w.t.
- Walid Al-Malik; Kitab Tauhid - Allah Syariat dan Hakikat II

Dikongsikan oleh guru saya, katanya sabar itu hakikatnya ada empat tingkatan;

Pertama, sabar daripada kemaksiatan, iaitu apabila seorang hamba meninggalkan kemaksiatan kerana yakin bahawa maksiat akan ada pembalasan daripada Allah dan ia boleh menghilangkan cahaya dalam diri.

Kedua, sabar dalam ketaatan kepada Allah, iaitu apabila seorang hamba beribadah dan menjalankan perintahNya. Hasilnya dia akan menerima cahaya ke dalam hatinya atas asbab kesabarannya dalam ketaatan yang dibuat.

Ketiga, sabar dalam bala Allah, iaitu apabila seorang hamba diuji dengan ditimpakan dengan sesuatu bala.

Dan yang keempat, yakni sabar yang paling sukar untuk dicapai iaitu sabar dalam kenikmatan Allah. Hakikatnya ramai manusia sebenarnya lepas untuk sabar dalam ujian Allah tetapi ramai yang tidak lepas untuk sabar apabila diberi nikmat.



Wallahualam. Ingatkanlah bila saya terlupa.

Diari Ary.

Bismillah,

Dalam famili, bapa antara orang yang selalu yakin, “Ana, tinggal di mana pun boleh ‘hidup’.” Diam-diam seorang bapa dia tetap kenal anak-anak dia. Mungkin sebab saya dah terbiasa hidup nomad dari zaman sekolah menengah sebab tulah bapa cakap macam tu. Dulu rumah di KK sekolah nun jauh di Tawau. Lepas habis SPM, PLKN pula dapat di Selangor. Apply IPG direzekikan Tuhan ke Penang. Sampai dah kerja pun tak berjodoh nak dapat yang ‘dekat-dekat’ dengan rumah. Hmmm, tapi okay jak pun. Mungkin itu cara Tuhan nak mendidik jadi lebih mandiri, insyaAllah.







Dua minggu duduk Nabawan memang seriyes sunyi, sepi dan sejuk. Tambah pula duduk rumah guru sorang-sorang, nasib baik ada jiran yang baik macam Cikgu Eddey and family, tak la sunyi sangat duduk sini. Hari-hari bangun 4.30 pagi tapi gerak ke sekolah jam 7.20, jalan kaki 3 minit dah sampai sekolah. 







Kalau ditanya apa yang paling saya rindukan, selain senyuman ibu dan lawak jenaka bapa, saya sangat rindu nak dengar Azan sebab rumah di KK dekat dengan masjid, hari-hari dengar Azan. Pindah sini, komuniti kampung majoriti Katolik, gereja diorang lagi besar dari bangunan sekolah. Pelajar Muslim cuma 13 orang sahaja daripada 100 lebih murid. Tapi komuniti sini biasa dah dengan Muslim sebab ramai guru-guru asal Semenanjung yang dah tertawan dengan Nabawan, eh. Macam tu la kata diorang. 

Jalan kampung sebelum sampai ke sekolah ada juga la kedai-kedai kecik. Dan yang pasti, jangan hairan kalau jumpa papan tanda “menjual minuman keras” di mana-mana sebab budaya orang-orang kampung sini memang suka “minum-minum” atau orang Sabah cakap, aramaitii. Tambah lagi bila masuk bulan Mei, musim-musim pesta menuai jangan sesekali keluar rumah waktu malam sebab memang akan terserempak dengan geng-geng mabuk-mabukan di jalan. Kunci pintu rumah, macam mak saya selalu pesan. Dan antara yang lawak juga la bagi saya, orang-orang sini memang suka sembang cerita hantu tak kira murid, guru dan orang-orang kampung. Masuk dua minggu ni dah banyak versi saya dengar. Mula-mula tu memang seram, lama-lama dah kebal dah, tak feeling sangat pun. Kalau jenis yang lemah semangat sebaiknya jangan join bila diorang dah duduk berkumpul sebab memang akan terselit cerita-cerita seram. 








Apa-apa pun, bersyukur dapat mengajar di sini sebab guru-guru semua baik-baik, sampaikan pak guard dan orang-orang kampung pun caring sangat siap nak bawa anak diorang teman saya duduk rumah hujung-hujung minggu. Macam ayat-ayat tipikal orang selalu cakap, kita akan lebih menghargai dan menyedari keindahan agama Allah bila duduk dalam komuniti Muslim yang sangat sedikit. Yakin jak, Allah selalu melindungi. InsyaAllah ameen.



___
"I want to be a woman who overcomes obstacles by tackling them in faith instead of tiptoeing around them in fear.” #YEP!

Buat kita, anak muda.

Bismillah

credits


They keep saying that beautiful is something a girl needs to be. But honestly? Forget that. Don’t be beautiful. Be angry, be intelligent, be witty, be klutzy, be interesting, be funny, be adventurous, be crazy, be talented - there are an eternity of other things to be other than beautiful. And what is beautiful anyway but a set of letters strung together to make a word? Be your own definition of amazing, always. That is so much more important than anything beautiful, ever. 
 
- Nikita Gill, Don’t Be Beautiful

Menjadi perempuan jangan hanya selalu dibuai mimpi. Asyik mengharapkan "imam" datang nak pimpin tangan bawa ke Syurga. Asiah isteri Firaun berkahwin dengan orang yang zalim, tapi dia tetap masuk Syurga. Walihah, isteri Nabi Luth AS berkahwin dengan seorang Nabi tapi dia tetap tak masuk Syurga kerana dia tidak beriman. Mariam AS tidak pernah berkahwin tapi dia tetap masuk Syurga. Jadi perempuan biar berilmu. Cinta dan kesetiaan pada Allah s.w.t tetap nombor satu.

Di kala ramai orang yang sedang memburu pasangan hidup, ketahuilah tidak semua yang tampan itu boleh setujuan. Tidak semua yang kaya boleh dipercaya. Tidak semua yang baik boleh mendidik. Tidak semua yang romantis boleh membuatkan kefahaman kita pada agama makin manis. Tidak semua yang dicintai itu boleh menjadi pasangan yang 'tangguh' dalam rumah tangga. Dan yang pasti, tidak semua yang kita cari adalah hal yang kita perlukan dalam hidup ini. 

Percayalah anak muda, semua itu hanyalah urusan duniawi belaka. Hidup jauh lebih besar dari sekadar percintaan dan perburuan pasangan sesuai yang diharapkan. Kerana percintaan hanyalah ujian kehidupan dan rumah tangga sekadar sarana, untuk mencapai cinta Yang Sebenarnya. 






Sibukkan diri dengan buku dan ilmu. Gapai cita-cita buat diri dan ibu bapa. InsyaAllah dipermudahkan jalan menggapai kejayaan. :)




---
Seandainya kita masih seorang yang bingung dengan diri, hati, jiwa dan perasaan sendiri, mungkin kita masih belum cukup berkenalan akrab sama Tuhan. hmmm. 

Lady gagah.

Bismillah

Hujan bulan Juli, Kota Kinabalu.

There are so many fruits you haven't tasted
So many beautiful songs you have not discovered
spices you've never heard of
and intriguing conversations you haven't had
there are oceans you have not felt
books you've never read
and souls your heart has not touched
there are stars you haven't seen
and loves you haven't loved
there's light you haven't felt
and sunrises yet to dawn
there are dreams
you haven't dreamt
and days you haven't lived
and nights you won't forget
and flowers yet to grow
and there is more to you
that you have yet to
know.



Masih banyak hal yang belum kita lewati. Masih banyak orang yang kita belum kenali. Masih banyak impian yang belum kita miliki. Maka, tinggalkanlah perkara yang membosankan, cari benda yang ada risiko, yang boleh cabar diri sendiri. Barulah hidup 'fun' dan ada makna.











"Never be afraid to try something new because life gets boring when you stay within the limits of what you already know."


1 Ogos 2016, bermulanya episod hidup baru sebagai sebahagian dari warga Nabawan, salah satu daerah pedalaman Sabah yang merupakan sempadan Malaysia dengan Kalimantan, Indonesia. Majoriti penduduk adalah suku kaum Murut dan Lun Dayeh. Rabu lalu dah melapor diri di PPD Nawaban maka sekarang officially salah seorang warga pendidik di daerah ini. 





Waktu cari sekolah hari tu ingatkan salah jalan sebab bila jumpa papan tanda Jalan Pamunterian tu kiri kanan semua ladang kelapa sawit. Bila masuk ke dalam lagi baru jumpa perkampungan. Sepanjang jalan ke sekolah kena lalu jalan tanah merah yang juga laluan lori kelapa sawit tiap hari. Sekolah saya diiktiraf sebagai sekolah pedalaman 1, jadi takdalah daif sangat pun keadaannya berbanding sekolah P2 dan P3. Jumlah murid dalam 100 lebih maka purata murid dalam satu kelas cuma 12 orang dan saya merupakan cikgu yang ke tiga belas di sekolah tu. 

Bila sembang dengan guru besar, dia kata dia nak saya tinggal rumah guru dalam kawasan sekolah juga cuma rumah tu belum ada air dengan elektrik lagi. Jadi dia suruh balik KK dulu Isnin baru pindah dan Selasa mula bertugas. Asal dapat rumah dekat dengan sekolah kira bersyukurlah sebab saya pun takda kenderaan dan tak ready lagi nak drive sendiri. Memandangkan saya seorang sahaja guru baru, jadi setakat ni takda housemate lagi sebab guru lain semua tinggal luar. Tak pernah lagi tinggal sorang sebenarnya. hmmm. 

Apa-apa pun, bagi saya semua ni demi pengalaman. Sebab tu bila kawan-kawan dan saudara lain tanya "Ready sudah mau jadi guru pedalaman?" saya kata "Okay jak," "Pergi jak," "Boleh jak bah" walaupun tak tahu lagi apa cabaran yang menanti di sana. Pensyarah Bainun pun selalu pesan dulu, sekolah posting pertama adalah sekolah yang akan diingati sampai bila-bila maka di mana pun di'campak', just go, you'll learn many things and you'll learn a lot about yourself. Usia muda kenalah kumpul banyak pengalaman, supaya nanti tak jadi orang tua yang membosankan, eh. :)




Semoga Allah menjadikan kita peribadi yang bermakna. Peribadi yang saat berbaur, mampu memberi semangat buat yang lain. Dan saat sendiri, mampu menguatkan dirinya sendiri. Bekerjalah untuk keabadian. 


InsyaAllah ameen. 

Postcards from far away.

Bismillah 


Family means nobody gets left behind — or forgotten.


Allah selalu lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya. Dan tiada suatu apa pun yang dapat menghalang apabila Dia mengkehendaki sesuatu. Selalu pesan pada abang, simpanlah kesedihan semalam. Andai arwah kakak masih ada pasti kakak akan gembira kerana kebahagiaan abang dan kebahagiaan anak-anak adalah kebahagiaannya juga. 



Selamat memulakan perjalanan baru!










Bro Azuary &  Kak Dewi Hastuti,
Jakarta, Indonesia,
17 Julai 2016.



---
Life must goes on.