captures

Write.

12:39 AM



Dear reader, may you find happiness. :)

"You know, people who wear their heart on their sleeve can easily get the attention of everyone around. They always get everyone`s sympathies and supports. But I always wondering, how about the strong one? Where should they go to cry?" 

"They didn`t cry my friend. They write."









Tetaplah mengeluarkan kata-kata yang baik, dan menulis sesuatu yang baik. Biar nanti, kita sendiri yang akan terserap dengan setiap kata-kata itu. Bukankah kita orang pertama yang membacanya? Hanya melalui kata-kata dan kenanganlah kita mampu hidup lebih lama di dunia ini. Namun, menjadi orang-orang yang penting, disukai apatah lagi diminati ramai, baik di alam maya mahupun alam nyata sebenarnya tidak penting. Tapi cukuplah jika suatu hari nanti, andai kita sudah tidak wujud di sini, ada yang mendengar dan membaca nama kita di mana-mana, lantas mereka berkata;


'Saya merindui manusia ini.'


---
It`s okay. InsyaAllah.

books

Suatu hari menemukan penulisan indah tentang perempuan.

10:01 AM


Bismillah



Abstrak antologi puisi tulisan Djamal Tukimin.

Kecintaan kita pada sesuatu boleh membutakan dan memekakkan kita. Maka, penting untuk menyedari dan bijak dalam memilih sesuatu yang hendak dicintai. Andai kita cinta akan kebaikan, kita akan cenderung untuk lebih dekat kepada kebaikan. Andai kita cinta kepada keburukan, kita akan cenderung untuk lebih dekat pada keburukan. 


Dan pesan bapak Hamka kepada anak muda, "perempuan adalah lautan, bila kita tidak kuat merenangi, kita akan ditelannya." 



---
"Allah, tunjukkanlah yang benar itu benar dan bantulah kami mengikutinya dan tunjukkanlah yang salah itu salah dan bantulah kami menjauhinya."

captures

The unsung heroes.

12:46 AM


"I believe I can swim" *walau hanya di atas tilam* :D
"To have faith is to trust yourself to the water.
When you swim you don't grab hold of the water,
because if you do, you will sink and drown
Instead, you relax and float."






If I could tell you one thing, it would be; you are never broken as you think you are. Sure you have a couple of scars, and a couple of bad memories. But then again, all great heroes do.


---
If everyone's special then no one is special. So I guess, I just want to be the unsung heroes weirdo. ;)

rants.

"The man who moves a mountain begins by carrying away small stones."

10:05 AM


Bismillah


“In this world, there are things you can only do alone, and things you can only do with somebody else. It's important to combine the two in just the right amount.” - Murakami.

Kata ibu, orang-orang yang sabar itu tidak menunggu semua perkara. Seperti dalam hal melakukan kebaikan-kebaikan, tidak perlu menunggu bersama untuk melakukannya. Tidak perlu menunggu orang lain untuk mewujudkan kebaikan menjadi kenyataan. 

Kita mungkin masih sendiri. Tiada yang salah dengan kesendirian, kan? Tidak usah resah dengan perkataan orang. Segala yang boleh kita lakukan saat sendiri, segala yang boleh kita ciptakan saat sendiri, wujudkanlah. Tidak perlu resah dengan pahala yang katanya separuh-separuh. Tidak perlu resah kerana tiada teman berkeluh kesah kerana Tuhan tidak pernah membiarkan kita sendiri. Segala cita-cita dan impian yang besar boleh kita mulakan tanpa perlu menunggu ada yang menemani. 

Maka, selamat menikmati saat ini. Seperti Matahari, seperti Rembulan. Walau sendiri, ia tetap bersinar.




---
"Sometimes what we learn and who we become in the process of waiting is more important than what we`re waiting for."

excerpt

Dear girls,

1:48 AM


"You think because he doesn't love you that you are worthless. You think that because he doesn't want you anymore that he is right -- that his judgement and opinion of you are correct. If he throws you out, then you are garbage. You think he belongs to you because you want to belong to him. Don't. It's a bad word, 'belong.' Especially when you put it with somebody you love. Love shouldn't be like that. Did you ever see the way the clouds love a mountain? They circle all around it; sometimes you can't even see the mountain for the clouds. But you know what? You go up top and what do you see? His head. The clouds never cover the head. His head pokes through, because the clouds let him; they don't wrap him up. They let him keep his head up high, free, with nothing to hide him or bind him. You can't own a human being. You can't lose what you don't own. You're turning over your whole life to him. Your whole life, girl. And if it means so little to you that you can just give it away, hand it to him, then why should it mean any more to him? He can't value you more than you value yourself." 





Seseorang pernah berkata kepada saya, tidak salah untuk mencintai sesuatu atau sesiapa selagi ia tidak mengganggu ketauhidan diri sendiri. Namun, jika ketiadaan ia membuatkan anda jadi gila hingga rasa macam nak mati, tinggalkan. Itu bukan cinta sayang. Itu penyakit. Dan anda sedang mencipta `berhala` lain dalam diri, yang lebih teruk dari merosak diri sendiri. 


Dan kerana anda tak pernah lagi mengganggu ketauhidan diri saya, anda selamat untuk dicintai, Totoro. ;)


---
Kehadapan gadis-gadis yang banyak masa free toreh-nama-boyfriend-kat-tangan tu, only the people who knows how to love themselves knows how to love others. The healthy relationship starts from relationship with yourself, honey. So, jumpa teacher kat mana-mana roger2 la,  minta kena kerat 15 kan?  Teacher belanja makan. :)

books

"..cara merawat pikiran biar tetap sehat."

12:22 AM


Bismillah


Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam. [21:107]

"I was reading because, you know, I`m the only one who`s single."  
"No, you`re not single. You`re having relationship with book."
:)




Tidak setiap masa manusia itu mampu menjadi ubat. Buku adalah ubat. Dan ubat yang terbaik adalah Al-Quran. Makanya, jangan pernah tinggal. Pesan buat diri sendiri khususnya. Kerana, tidak akan sempurna seorang pecinta buku, andai dia tidak mencintai Al-Quran. 


Tapi, sekadar cinta juga tidak cukup. Iqra`!


"To think outside the box is to think inside the Quran."



---
"Membacalah yang banyak, karena besok biar punya banyak bahan cerita ke anak-anak kita nanti. Jangan sampai ceritanya cuma seputar acara TV apalagi gosip-gosip hari ini. Membacalah, karena itu adalah cara merawat pikiran biar tetap sehat. Karena, kamu adalah apa yang kamu baca." - Kurniawangunadi.

captures

People like them are rare.

12:35 PM






"Aku kagum pada mereka yang mampu mengesat airmata orang lain, sementara airmata kalbunya sedang tumpah, tiada siapa yang mengusapi. Tapi dialah yang sendiri mengusap pedihnya dengan semangatnya untuk bangun sendiri. 


Aku kagum pada mereka yang mampu membuatkan orang lain tersenyum, membisikkan kata-kata penuh falsafah tentang hidup dan keindahannya, dalam masa yang sama dialah orang yang paling perlu akan semua itu. Tetapi, dialah juga yang berkata-kata kepada diri sendiri untuk tetap teguh berdiri berhadapan dengan kehidupan kelana.


Aku kagum pada mereka yang begitu berpegang pada prinsip hidup untuk terus bertahan dalam dunia dan tak pernah melepaskan genggaman prinsipnya itu. Kadang-kadang mungkin ia terlepas, tetapi dia sedar lalu cepat-cepat mengambilnya dan menyisipkannya rapi-rapi kembali dalam genggaman.


Aku kagum pada mereka yang terluka tetapi masih mampu menutupnya dengan suka. Kalau perlu dia bercerita tentang kesakitannya, dia menceritakan hal itu pada Tuhan. Hanya sedikit saja dari manusia-manusia yang mengetahuinya, mungkin ahli keluarga atau teman-teman yang rapat dan akrab.


Aku kagum pada mereka yang biasa-biasa, merendah diri, hidup dalam kesederhanaan namun bahagia. Biasa-biasanya mereka, kerendahan diri dan kesederhanaan itu jesteru tidak mampu menutup 'harkat martabat' mereka yang sebenarnya tinggi dan luar biasa auranya.


Aku kagum pada mereka yang selalu memilih diam dan bicara hanya bila perlu. Diamnya dia adalah fikir, bicaranya adalah zikir dan ilmu-ilmu yang ditegakkan atas dasar hujah yang ilmiah dan berharga.


Aku kagum pada mereka yang jatuh cinta dalam rahsia, mencintai secara senyap, walaupun pedih untuk tak terluah, ditebarkan saja lewat doa-doa atas sejadah.



Aku kagum pada mereka. 


Mungkin, sebahagian dari mereka-mereka ini adalah kalian, yang telah mengajarkan aku sesuatu tentang kehidupan.


Moga Tuhan pilih aku untuk berada di tempat mereka-mereka ini."



- Kekagumanku pada mereka-mereka; Zarif Asyraf.








Kita hidup di era manusia sibuk men`viral`kan hal-hal buruk dan negatif tentang orang lain. Kenapa tidak men`viral`kan tentang cinta dan apresiasi? Seperti kata dokterfina, "Kamu menjadi seperti diri kamu sekarang ini bukan kerana diri kamu sendiri, tapi kerana semua orang yang pernah kamu temui, lihat dan dengar."




---
Moga Tuhan pilih kita berada di tempat mereka-mereka juga. 

captures

Beautiful.

9:17 AM


my favourite people. 


“I’m not fascinated by people who smile all the time. What I find interesting is the way people look when they are lost in thought, when their face becomes angry or serious, when they bite their lip, the way they glance, the way they look down when they walk, when they are alone and reading a book, when they smirk, the way they half smile, the way they try and hold back tears, the way when their face says they want to say something but can’t, the way they look at someone they want or love… I love the way people look when they do these things. It’s…beautiful.”





---
"We can be ourselves now, go ahead be foolish!"..dalam bilik boleh la ;)

captures

I`ll tell you a story.

9:15 AM





Once there was a boy who enjoyed being alone, and for all he knew solitude was a bliss. Books were all he got. One day came a girl who showed him what was happiness. He finally knew something sweeter than solitude.








Love. Lego. :)




---
It`s really hard for me to be comfortable with people in general, but once I do, I keep them for life. Someone once said, if you can find even one person you really like, you`re lucky. And if that person can also stand you, you`re really lucky. 

books

Life lesson (i)

4:51 PM

Bismillah




Kumpulan Cerita Kanak-Kanak Mesir (1997) ; ms. 71-72


Mengetahui sisi kelemahan dan kekurangan orang lain akan membuatkan kita lebih memahami diri sendiri. Namun, seringkali apabila kita tidak menyukai seseorang, kita berusaha membuat andaian dan mencari kelemahannya bukan cuba untuk mengenali dirinya dengan lebih dekat.


"Kita tidak sepatutnya tergesa-gesa membuat andaian tentang orang lain sebelum mengenali orang itu dengan lebih dekat."


Bukankah pepatah Melayu ada menyebut, `tak kenal maka tak cinta.` 




---
That`s why they put `ask` before `assume` and `judge` in the dictionary. :)

captures

Storms are always needed to grow.

11:51 AM





If I show you my teardrops,
Would you collect them like rain,
Store them in jars,
That are labelled with pain.

Would you follow their tracks,
From my eyes down my cheeks,
As they write all the stories,
I'm too afraid to speak.

Would you stop them with kisses,
Bring their flow to a halt,
As you teach me that pain,
Isn't always my fault.

Would you hold my face gently,
As you dry both my eyes,
And whisper the words,
You're too precious to cry.

If I showed you my teardrops,
Would you show me your own,
And learn though we're lonely,
We're never alone.

- Fen; sociallydifferent.





There are moments when I feel like I`m not scared of death and dying. But I`m scared of not being able to tell all people that I love; my parents, my siblings, my friends and my future love ones how much I love them enough before it`s their turn to go. One piece of advice to anyone who read this entry, you really shouldn`t say `I love you` unless you mean it. But if you mean it, you should say and show it a lot. People often forget and we never know when the last time we see someone is the very last time we see someone.

arts

Perempuan Pagi.

11:30 AM



"I like it when my mother smiles. And I especially like it when I make her smile."

Ku sebut dia perempuan pagi. Lahir lebih cepat dari matahari terbit. Hidup sebelum kokok ayam bersahutan. Sebelum adzan subuh berkumandang. Kau tahu? Dia adalah perempuan segala dunia dan isinya.

Dia mengangkat beban sebelum mata-mata manusia terbangun. Dia mengangkat doa setinggi-tingginya hingga bergetar singgasana Tuhan di langit sana.

Ku sebut dia perempuan pagi. Perempuan yang menyiapkan segala kehidupan sebelum matahari bersinar terang. Melalui tangan dinginnya lahir berbagai macam kasih sayang. Mulai dari makanan yang nikmat dan usapan yang lembut pada wajah. Melalui mata tajamnya lahir berbagai macam cerita. Seandainya mata bisa berbicara, maka seluruh pembicaraan itu adalah sebuah kejujuran tentang cinta yang tak terbantahkan.

Ku panggil dia perempuan pagi. Perempuan yang mungkin sangat lelah tapi dia (katanya) bahagia. Sekalipun waktu dan tenaganya terkuras oleh rasa cinta. Sebuah wujud rasa yang terungkapkan dalam bersihnya rumah, sedapnya sarapan, lembutnya sentuhan. Sebuah cinta yang terungkap dalam doa-doa sunyi. Tidak kami tahu tahu tapi bisa dirasakan betapa dahsyat doanya turut memudahkan langkah ini.

Ku namai dia perempuan pagi. Perempuan yang setiap hari kupanggil ‘Ummi’.


- Perempuan Pagi; ©kurniawangunadi.



---
Everybody wants to save the Earth, but nobody wants to help Mom do the dishes. Do good to our parents first, and good will come to us :)

books

"Pesan Panjang Buat Ana" - Aminhad;1992.

3:21 AM






"Kejayaan tidak mungkin kita capai begitu mudah tanpa kegigihan dan usaha mati-matian. Segalanya atas kemahuan diri kita juga." - ms. 47



"Sekali kita jatuh, tidak semestinya akan jatuh sepanjang perjalanan hidup ini. Sekali kita gagal, tidak bermakna kegagalan saja yang kita terpa di mana-mana. Bukankah laut pun tidak sepanjang masa bergelora?" - ms. 48





"...mendaki bukan kerja main-main. Samalah seperti mengejar cita-cita. Kita serupa orang hendak memburu sesuatu. Jika kita sambil lewa, mata tidak awas, telinga tidak teliti, perburuan hanya akan meninggalkan kesan - penat dan hampa." - ms. 50




"Ketentuan atau qadak dan qadar memang sesuatu ketetapan, tetapi kita masih boleh berdoa mohon dijauhkan segala yang tidak kita ingini." - ms. 51





"Tidak ada kejayaan menggolek kepada kita tanpa sebarang usaha. Tidak mungkin kita sampai ke puncak jaya tanpa kegigihan kehendak berserta kuat kemahuan dan berkat doa kepada-Nya." - ms.51




 "Biar kita berjauhan, dalam jauh, kita semakin hampir." - ms. 53










Dalam ribuan buku dan  cerita, mungkin ada satu yang dituliskan untuk kita atau diilhamkan Allah untuk kita membacanya. Hanya untuk mengkhabarkan bahawa kita tidak pernah sendiri.




"..there is nothing more important in the world than the truth you can find in writing, and there is nothing more powerful than discovering something about yourself in something that is not real, or finding a piece of yourself within the lines on a page."

- Rachel Sharer.



---
 Ana dah dewasa.  Ana tahu jaga diri Ana sendiri. Jangan risaulah. Doakan Ana, okay. :)

captures

"..so BE lonely."

9:05 AM



"How beautiful is it to live in a world where nothing lasts forever. We must learn to fall in love with the love inside us, only then every moment living will be worth dying for." - r.m. drake.

Everyday we are getting older. The older we get, the less thing matter and what matters the most are not the things. If you try to stare at the centre of the universe, there is a coldness there.  A blankness. Ultimately, the universe doesn`t care about us. Time doesn`t care about us. That`s why we have to care about each other. 

But, no matter where you`re at in life, give your life to Allah and live all out for Him. It is the best decision you`ll ever make. Joy is not the absence of suffering. It is the presence of Him. You`re totally wrong if you think joy emanates only or principally from human relationships cause He has placed it all around us. It is in everything and anything we might experience. We just have to have the courage to turn our habitual lifestyle and engage in unconventional living. 

And if you try to look for love, don`t look for it in faces or places. It`s in you, that`s where you`ll find kindness.



"When I get lonely these days, I think: So BE lonely. Learn your way around loneliness. Make a map of it. Sit with it, for once in your life. Welcome to the human experience. But never again use another person’s body or emotions as a scratching post for your own unfulfilled yearnings. Your emotions are the slaves to your thoughts, and you are the slave to your emotions. You need to learn how to select your thoughts just the same way you select what clothes you're gonna wear every day. This is a power you can cultivate. If you want to control things in your life so bad, work on the mind. That's the only thing you should be trying to control. Drop everything else but that. Because if you can't learn to master your thinking, you're in deep trouble forever." - eat, pray, love.



---
"Why impress others with how 'perfect' your life is? Instead, share with them how you cope with imperfections. that makes you more credible." - mufti menk

captures

Time.

1:01 AM


Bismillah



"The greatest gift you can give someone is your time. When you give your time, you're giving a portion of your life that you can never get back. Time is a funny thing. Time is too long for those who grief yet too short for those who rejoice. But time is eternity for those who love.

I have seen the weirdest thing of all. I have seen how people can live their whole life in a single minute. A loving mother. She love nothing more than her little daughter. When she wake up, the first thing in her mind will be her beloved daughter. Before she close her eyes at night and sleep, her daughter will be the last thing on her mind.

One cloudy morning, the mother took the little daughter outside to purchase ice-cream. Vanilla. Because vanilla is her daughter favourite flavour. There is something funny about the way her daughter eat her ice-cream that always make her smile.

She cannot find the vanilla this time. She tried but she cannot see any. The same way she failed to see that her daughter was walking to the main road. A lorry hit her daughter and the lorry hit her bad. She died on the spot. Everything happened so fast. In less than a minute. But 50 years later, the sad mother still cannot forget how she lose her most beloved daughter because she did not hold her hand in that one minute. She lived her whole life in that one minute. She never get pass that one minute.

A guy was walking on the second floor of a building. A wonderful girl walked pass him by. He must have stared at her for one minute. She was the most beautiful thing ever. He lived his whole life in that one minute. It was a good life. He never get pass that one minute. Maybe time goes slower when you miss the one you love.

A kind-hearted and soft-spoken girl was reading something on the Internet. To her surprise, it was about her. Although no name was mentioned, she can guess that it must have referred to her. Something about her manner. She lost her cool and send a series of rude and demeaning messages to her teacher. It all happened in less than a minute. She did regret it but was embarrass to apologize. She never get pass that one minute.

A boy scolded his mother because he caught his mother taking a glimpse at his diary. He was so mad at this invasion of privacy. He scolded her for about one minute, saying that she should just die. She did. The lift at the apartment crashed and she died the same day. That boy never get to apologize. He never get pass that one minute.


Time doesn't heal anything, it just teaches us how to live with the pain.


Time is mysterious thing. Our most valuable asset is not money. We can always find money later. It's not even health. We can improve our health with money. Our most important asset is time. Time is everything. In the end, we are measured by the way we spend our time. Every single minute matters. The way we spend our time defines who we are.


We must have faith in the one outside space and time. The only one outside space and time; God. The one who created space and time. Everything we need, will come to us, at the perfect time."



- Dr. Yazid Zul; IIUM.


rants.

"I have written you down. You will live forever."

1:00 AM



She always wants to be like the Sun
that gives light to all people


but he
he just wants to be like the lighthouse
shining silently 
for anyone who cares to seek the light
not everyone will notice it
not everyone will look for it
but the right people will find it.





"if a writer falls in love with you, you can never die!" 
- Mik Everett.


---
Things worth having are best kept secret. So that, no one can take it from us. Keep that in mind. :)

captures

Yang penting, "..jangan lupa senyum."

7:20 PM


Bismillah




Tahu tak, dulu, bilamana cikgu-cikgu kita selalu marah-marah bila kita lupa bawa buku, tak siap kerja rumah, atau tak hafal sifir bukan kerana cikgu kita PMS je, tapi kerana cikgu kita sayang kita dan mereka nak melihat kita menjadi orang yang berjaya dewasa nanti.

Dan cikgu, bila dah marah-marah anak orang, jangan lupa rendahkan ego, minta maaf dan selalu halalkan setiap ilmu yang diberi. Anak-anak murid cikgu adalah manusia, ada hati dan perasaan dan cikgu bukan sentiasa betul. Jangan lupa selalu doakan mereka. Bilamana cikgu ajar anak-anak orang dengan baik, nanti Allah akan berikan cikgu-cikgu yang baik juga untuk anak-anak cikgu. Yakin. InsyaAllah. Jadi, mengajar kenalah ikhlas. Tugas cikgu bukan untuk memahamkan murid kerana kefahaman hanya dari Allah. Tugas cikgu adalah mengajar dengan cara yang terbaik untuk bantu mereka mendapatkan kefahaman.





Dear Zulfikar, bulan 8 nanti kita jumpa lagi InsyaAllah. Teacher kena la sambung study dulu. And please, bila dah tahu diri tu adorable, jangan la adorable sangat kat semua orang. Nanti, teacher jeles. Sayang teacher kan? Jaga diri, okay.



Kata buya Hamka, kita jangan sesekali takabur dan mencari nama, tapi tak salah untuk berusaha mencari kehormatan dengan memperbaiki budi sendiri. Selalulah menjadi peribadi yang dirindukan kerana kemanfaatannya. InsyaAllah. 


---
Teacher sayang semua, okay :)

books

"Dear kiddo, each time you open a book and read it, a tree smiles knowing there's life after death."

11:13 AM


Bismillah 






Saya sangat sukakan buku kanak-kanak sebenarnya. Hanya kerana buku kanak-kanak banyak gambar. Walaupun buku kanak-kanak hanyalah bacaan ringan dengan bahasa dan perkataan yang mudah, tapi proses untuk menghasilkan satu buku kanak-kanak adalah antara yang paling rumit. Sebab, penulis perlu cari pelukis yang sesuai untuk mengilustrasikan setiap tulisan mereka dan itu adalah perkara yang sukar sebab bukan semua orang boleh mengilustrasikan tulisan menjadi gambar, dan gambaran tu sama sepertimana yang dibayangkan oleh penulis. Semuanya perlukan daya imaginasi yang tinggi dari pelukis dan kolaborasi dari penulis itu sendiri. 

Tapi, zaman sekarang lebih mudah jika dibandingkan dengan zaman dahulu. Teknologi memudahkan ilustrasi. Banyak medium yang boleh digunakan dan hasilnya lebih kemas dan kadang lukisan yang dihasilkan nampak real. Kak Ika Vantiani ada post kat ig, satu gambar buku kanak-kanak era 1920-an di mana kesemua gambar  dalam buku kanak-kanak tersebut dilukis dan dilekatkan, by hand.






Bayangkan kalau ada 10 mukasurat, akan ada 10 gambar dan itu membuatkan buku tersebut menjadi lebih mahal dari buku murakami dan hanya dimiliki oleh golongan-golongan bangsawan. Maka, pada era tersebut, perpustakaan  adalah heaven bagi  semua orang tanpa mengira status mahupun usia. Semua boleh baca sebarang buku, for free!


Kalau kalian memiliki buku kanak-kanak di rumah hari ini, jangan buang dan sia-siakan. Simpanlah untuk kegunaan masa hadapan atau mungkin untuk bahan bacaan  anak-anak anda nanti. Siapa tahu, satu hari nanti, buku kanak-kanak hari ini akan jadi satu simpanan yang berharga dan tinggi nilainya. Teknologi makin berkembang, mungkin gambar-gambar dalam buku dah boleh bergerak  di masa hadapan.





Saya masih ingat lagi semester 2 dulu, salah satu assignment saya adalah Paper Engineering untuk subjek Geometri. Tugasan kumpulan perlu siapkan satu buku pop-up kanak-kanak. Untuk hasilkan pop-up tersebut perlu gunakan kemahiran Matematik geometri. Setiap ukuran, andai terlebih atau terkurang, pop-up tak akan jadi. Sama ada pop-up tak berdiri atau buku  tak boleh tutup dan itu buat kami tak tidur seminggu. 




Yang pasti, untuk hasilkan satu bahan untuk kanak-kanak perlu belajar dan fahami dulu dunia mereka. Sebagaimana membaca buku, anak-anak kecil banyak mengajarkan sesuatu kepada kita orang-orang dewasa yang membosankan. Kalau nak tahu,  bergaullah dengan kanak-kanak. Kalian akan faham nanti. :)

"I don't love studying. I hate studying. I like learning. Learning is beautiful."

arts

Don`t be the one who is beautiful to the world but rather, be the one who makes the world beautiful.

6:27 PM




"If you can't be a lover be a friend, a really good friend." :)

There will be times when we feel like we are meant to be alone, like this love we seek is not real and we created it to make sense of our emptiness. 

And because of that, sometimes some of us become bitter with the idea that love is only the anticipation of finding someone we will never live to meet. 

So we live our lives looking for something to fill us and give us meaning. Only to discover that in the end, love was never meant to be received by one person but rather all the people who made us feel at home.
- r.m. drake.  





Selalulah menjadi anak yang baik, kakak yang baik, abang yang baik, adik yang baik, sahabat yang baik, teman yang baik, murid yang baik, jiran yang baik. Yang pasti, jadi yang baik-baik sahaja. Biar nanti, orang akan selalu ingat kita, dengan kebaikan.

"Kebaikan yang engkau lakukan hari ini mungkin besok sudah dilupakan orang; Bagaimanapun, berikan yang terbaik dari dirimu. Engkau lihat, akhirnya ini adalah urusan antara engkau dan Tuhanmu, bukan urusan antara engkau dan mereka." 
Bambang Q-Anees.

---
"Pada hari itu sahabat-sahabat karib, setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh)." [43:67].

captures

Saudade.

3:07 PM



Don`t give up, okay!


"Auntie, nampak ummi kami tak? Lama dah tak nampak ummi. Selalu ummi rehat kat katil tu." 
"Sayang, ummi kamu tak ada kat sini sekarang. Dia pergi satu tempat." 

"Pergi mana?" 

"Pergi satu tempat best. Di sana tiada kesedihan, ketakutan. Semuanya indah-indah ja." 

"Kami nak pergi juga. Nak jumpa ummi." 

"Kalau nak pergi sana, kenalah jadi orang baik dulu. Ok?"





Saya selalu percaya, orang-orang yang membesar tanpa kasih seorang ayah, seorang ibu, atau mungkin tanpa kedua-duanya, mereka tumbuh menjadi orang yang kuat dan tabah dalam menjalani ujian dan cabaran kehidupan. Persis seperti Rasulullah s.a.w, yang diuji dengan ujian-ujian yang hebat sejak kecil, hanya untuk menjadikan Baginda seseorang yang hebat di sisi Allah.

Untuk setiap orang yang pernah kehilangan orang-orang yang dekat dengan diri mereka, atau mungkin, separuh daripada jiwa mereka, tiadalah Allah menghilangkan seseorang melainkan hanya untuk mengajarkan kita bahawa kehidupan ini hanya sementara, dan setiap insan yang hadir hanya pinjaman untuk menjadi peneman hidup buat seketika. Tiba saat kita perlu pulangkan semula. Namun hidup perlu tetap diteruskan, kan? Sampai saat, kita pula yang menyusul.

Untuk waktu-waktu yang masih dipinjamkan Tuhan bersama orang-orang yang disayangi, atau menyayangi diri kita, baik ibu bapa, sahabat, teman kerja atau sesiapa saja, sentiasalah melakarkan momen-momen indah bersama. Biar nanti, ia menjadi kenangan-kenangan hidup dan kita tetap mampu  tersenyum walau dalam sesak hidup hari ini. Teruslah menyebarkan cinta dan saling berkasih sayang sebab kata Prof. Morrie, "Love is how you stay alive, even after you`re gone." 



So, you don't have to live forever, you just have to`live`. Okay. 



---
saudade / saʊˈdɑːdə/ [noun] 
- is a word in Portuguese and Galician that has no direct translation in English. It refers to a feeling of longing, melancholy of missing something or someone.