captures

Dear Future Me,

2:32 AM


"When we stumble upon old pieces of ourselves, let us greet it with warm smiles and light."


"I hope that today you are the person you always set out to be. I hope you accomplished everything that they said you could never do. How many lives do you change in a day? Do you speak out for what is right, or sit there regretting your silence? I hope you are what I'm not. I hope you speak out with such a voice that everyone around you can hear it even when you aren't speaking. I want you to have power in the way you speak - giving light into someone’s world filled with darkness. I hope you live as if you are the only one capable of making a difference, and embracing that ability in the best way possible. You don’t need to have your name written in the text of a history book, but you need to live to make your words give life to the ones who thought they didn't deserve one. When you read this letter, I hope you are somewhere where all of you previous goals can be made accomplishments. I hope you still remember your past, and pass on your story to those who need to hear it most - to show them that they are not alone. I hope you achieved that brighter, happier life you used to daydream about when you were younger. I hope all of your dreams became your reality, and I hope that eventually your nightmares dissolved into the depths of your past - never haunting you again. I hope that you one day took off the mask that hid the truth. That you broke down the barriers you built, and learned to trust someone - really trust them - somewhere along your journey. I hope that you look in the mirror with a small, true smile and be proud of what you see. I hope that you learned to break through the surface of the water drowning you- anxiety. I hope that you now see the world from a whole new perspective, and learned to enjoy the sun more than the rain.. Most of all, I hope you learned to speak. To speak in such a voice that must be heard; a voice that embroiders your words onto a heart that needed them most. I hope you are happy, and teach ones who are like the old you to be happy as well. I hope that today you are the person you always set out to be."



Sincerely,
Your Past.




---
We always look for people who will complete us. When all we need is to look within and see that we are already whole. Remember, the love of each other needs to begin with the love of ourselves. Bila kita dah `cukup`, barulah kita boleh `mencukupkan` orang lain. :)

excerpt

Life`s not meant to be lived in one place.

2:31 AM



What a wonderful world.

"When people leave, I've learned the secret: let them. Because, most of the time, they have to. Let them walk away and go places. Let them have adventures in the wild without you. Let them travel the world and explore life beyond a horizon that you exist in. And know, deep down, that heroes aren't qualified by their capacity to stay but by their decision to return."

—The Staying Philosophy, Isa Garcia.



---
Zaman muda la sangat  kena jadi orang nomad. Cari ilmu dan pengalaman. Nanti, kita tak la jadi orang tua yang membosankan...heh.

captures

Dandelion.

3:05 PM



“I was the dandelion amongst roses. I was never anyone’s first choice. But nonetheless I still bloomed. And that was enough for me.”



I hope one day
you give your heart
to someone
and they will hold it tight
as if it`s their own


I hope one day
you wake up
and have something
or someone to live for


I hope one day
you can go to bed
smiling without a worry
in the world


I hope one day
the battle is over
and you`ve won


I hope one day
you meet someone
who makes you realise
how beautiful
you truly are.


n.v.






I don`t look people the way that some do. I don`t look at a person and think they look good, or attractive, or different. I feel their heart and I feel their soul. I look at their eyes and feel what they are about. I feel their energy and understand more. I guess I will miss out a wonderful things if I judged people on appearance alone.  I called that intimacy. It is not purely physical. It`s the act of connecting with someone so deeply. You feel like you can see their soul. That`s why when you said that you`re not special because the world doesn`t know about you, that`s an insult to me. I know about you. You are my perfectly imperfect bestfriend.




---
"Allah Taala itu sifat-sifatNya Indah, maka semua yang datang dariNya adalah indah, cuma bagaimana hati kamu saja yang menilainya." 

captures

The Loving.

2:54 AM


Bismillah


"Biarlah mereka mahu berkata apa sekalipun, kerana Tuhan yang saya kenal itu sentiasa lebih indah daripada cerita-cerita mereka."

Terkadang, berada dalam lingkungan kebaikan dan hidup penuh dengan amalan pun belum menentukan kita benar-benar mampu menemukan Tuhan dalam ibadah-ibadah yang dilakukan. Seringkali keikhlasan menjadi ujian terberat bagi orang-orang yang melakukan kebaikan kerana sesuatu amal kebaikan itu akan menjadi sia-sia bila ada setitik kecil rasa bangga diri. Maka jangan dihairankan jika ada yang benar-benar menemukan Tuhan dalam lambakan dosa-dosa yang dilakukan. Bukankah dilihat hina pada pandangan manusia  itu lebih baik kerana ia membuatkan kita tak sempat berbangga-bangga di hadapan mereka, apatah lagi di hadapan Tuhan, sentiasa merasakan diri sebagai hamba yang lemah dan hina.


Mungkin itulah maksud Rasulullah s.a.w ketika bersabda;

"Jika kamu tidak pernah berdosa, tentulah aku takut kalau kamu ditimpa dosa yang lebih besar iaitu ujub (kagum dengan diri sendiri)."  
(Riwayat Al-Bukhari)


Seorang guru pernah berkata pada anak muridnya, bahawa jika jiwa itu belum tercabut lagi cinta pada maksiat walaupun sudah berulangkali bertaubat dengan ikhlas, maka pandanglah hikmahNya. Mungkin, Allah mahu kita terus berada pada maqam taubat ini agar tiada berasa besar diri. Ketahuilah bahawa cinta Allah itu tidak semestinya pada hambaNya yang taat dan banyak ibadah, tetapi cinta Allah juga pada hambaNya yang banyak maksiat tapi sentiasa merintih malu dengan taubat yang ikhlas.

Apalah ertinya andai seisi dunia mencintai diri kita kecuali Dia? Dan seandainya kita dikurniakan segala dunia dan isi-isinya pun, belum tentu ia dapat memberi ketenteraman dalam jiwa kita. Kecuali, jika Dia yang menurunkan kebahagiaanNya kepada kita.




---
Allah loved us not because we were loveable, but because He is Al-Wadud (The Loving).

sharing-is-caring

Love lesson (iii)

1:35 AM


Satu hari dari hari-hari yang indah;

"Kak, macam mana nak tahu kalau orang yang kita suka tu adalah orang yang tepat buat kita?" 
 "Sayang, kita tak akan pernah tahu. Tapi kita akan dapat rasa."
" Maksud?" 
"Cinta antara manusia itu cuma ada dua, sama ada cinta dari Allah atau  bukan daripada Allah."
"Apa bezanya?"
"Bezanya, cinta dari Allah itu menghadirkan ketenangan, bukan membebankan. Sebaliknya, cinta yang bukan dari Allah itu menghadirkan kegelisahan, dan seringkali tak abadi." 


---
"Real love, as Allah intended it, is not a sickness or an addiction. It is affection and mercy."

arts

“A woman's heart should be so hidden in God that a man has to seek Him just to find her.”

7:44 AM



"If you press me to say why I loved him, I can say no more than because he was he, and I was I." .

"I think people who vibrate at the same frequency, vibrate toward each other. They call it - in science - sympathetic vibrations. Like the moments, when you’re getting to know someone, and then you realize something deep and buried in you is deep and buried in them, too. It feels like meeting a stranger you've known your whole life."




---
Sometimes I`m just afraid, if I open myself, I will not stop pouring. And once I pour too much, nothing might be left. And I will be left empty and hollow. All will be lost to familiarity. And I am no longer a mystery. 

captures

Tetaplah menetap abadi, dalam kenangan yang terbaik.

4:27 PM



Tawau; 2013.


Entah kenapa hari tu, kakak ipar saya beriya sangat nak bercerita dengan saya. Tentang abang saya. Walaupun dah lewat malam. Kebetulan malam tu malam saya yang kena jaga dia kat hospital. Abang saya kena balik sebab esok kerja. Saya ingat lagi kata dia,

"Nak cari seseorang yang ada waktu kita senang, waktu kita  sihat, waktu kita gembira, mudah sebenarnya. Tapi, nak cari orang yang setia waktu kita susah, waktu kita sakit, waktu kita bersedih, bukan mudah. Kakak orang paling beruntung sangat dapat abang kamu, waktu kakak sihat, waktu kakak rasa nak berputus asa, abang kamu selalu ada di sisi kakak. Dialah semangat kakak nak sihat semula."

Saya cuma menganggukkan kepala, setia mendengar kata-katanya. Tanpa dikatakan sekalipun, saya tahu. Saya kenal sangat dengan abang saya. Dari kecil sampai besar, membesar bersama, memang dalam keluarga pun, dialah orang yang selalu ada untuk semua. Yang mengajarkan alifbata dan Al-Quran dengan penuh sabar. Tak pernah berkira bila belanja orang. Selalu buat lawak waktu orang bersedih. Sentiasa mahu melihat senyuman pada wajah kami. Sentiasa memberi kalam nasihat yang penuh makna. Tak pernah berkongsi masalah  kerana tak suka nak susahkan orang lain. Itulah abang saya, satu-satunya abang saya  yang saya kenal dan saya ada. Rapat sangat dengan dia sebab beza hari jadi cuma selang sehari. 




18 April 2015.



Hari ini Hari Ulangtahun kelahiran abang saya yang ke-37. Dan tepat dalam jam 12.00 tengahari tadi, kakak ipar saya telah kembali ke Rahmatullah. Breast cancer; Stage 4. Buat pertama kali, dengar suara abang saya di corong telefon, dengan tangisan yang saya tak pernah dengar sebelum ni. Tapi saya tahu, beberapa bulan yang lalu, saat ditanyakan berkenaan kakak ipar saya, abang saya kata, dia dah lama terima dan redha bila-bila sahaja Allah menjemputnya. Sebab dah lama sangat dah bertahan. Biarlah dia pergi dengan tenang.


Didoakan Allah menempatkan arwah, Laidah Binti Haji Abdullah dalam kalangan orang-orang yang beriman. Saya yakin dan pasti, seorang isteri dan ibu yang cerdik, baik dan penyayang, yang pergi dalam keadaan suaminya redha kepadanya, maka perempuan itu akan masuk syurga. (HR. At-Tarmidzi).




---
Life has to end. Love doesn't. Kakak akan selalu menetap abadi, dalam kenangan-kenangan yang terbaik. Nanti kita berkumpul semula okay. Hidup bersama selama-lamanya. InsyaAllah. Dan tak lupa, selamat ulangtahun abang Azuary. I know you are a fighter!

captures

"Begitulah aku jadi sepenggal bab kehidupan bagimu, cerita sampingan."

3:27 AM




A memory with mom, where life was beauty full.

i.

"In my old town there was a girl,
Who dropped seeds everywhere she goes,
While all the other kids carved out their names,
In any patch of wet cement.


They'd laugh at her and tell her,
She would never leave a mark,
If all she left behind her,
Were some flowers, falling leaves and bark.


So I wonder if they've been back,
Since we grew and left the place,
Or if they still all carry markers,
In their pockets just in case.


Because I'd love to see their faces,
If I told them what I've seen,
That the streets where we once played,
Now drown beneath a sea of green.


And their names scratched on the side walk,
Weren't as eternal as they'd planned,
For in the place where they once wrote them,
An endless forest proudly stands.


Would they tell that girl they're sorry,
If they ever had the choice,
For not knowing those worth hearing,
Don't always have the loudest voice.


That in the future all the things we do,
Will still have an effect,
And that sometimes those who change the world,
Are those you least expect."











ii.
"Atas kata yang tak sempat terucap, rindu yang tak sempat terlisan, kugantikan dengan maaf lewat doa, walau dalam sunyi kupanjatkan. Menahan hati memang menyiksa, tapi lebih baik ketimbang dosa, karena seringkali sabar itu diuji paling keras saat harus diamkan rasa. Aku hanya manusia biasa, lemah dan mungkin terluka. Tapi tak mengapa, waktu akan membawaku terbiasa. Tidak semua hal yang kuinginkan harus jadi kenyataan. Penantian, pengorbanan, juga suatu kebaikan dan pelajaran. Dari kegagalan aku belajar berharap, dari penantian kesabaran kuserap, dari kekecewaan doaku menetap, dari kekhawatiran sujudku meratap. Aku belajar melepaskan yang memang tak kumiliki. Lalu mengais kenangan untuk menemukan arti demi arti. Hidup siapa yang sempurna? Mungkin takkan pernah ada. Bagiku, mendekati sempurna, jika bisa menemukan makna. Begitulah aku jadi sepenggal bab kehidupan bagimu, cerita sampingan. Kita tak meminta untuk mengawali, namun kita tutup dengan ketaatan yang meminta ketaatan akan mendapatkannya walau kesendirian. Karena percuma bila berdua namun ketaatan jauh dari kehidupan. Engkau dan aku pasti akan mati, tapi ada yang Maha Hidup, Allah. Cintailah Allah, cintalah yang dicintai Allah, itulah makna indah."
- Ustadz Felix Siauw



---
Dari dulu hingga saat ini, impian saya cuma satu. Saya hanya mahu menjadi persis Matahari, yang hanya memberi tanpa mengharapkan kembali. Terima kasih buat hati-hati indah yang selalu mendoakan secara jauh dan sunyi. Malaikat mengaminkan doamu dan seperti mana kalian mendoakan kebahagiaan dan kegembiraan buat saya, seperti itu jugalah Malaikat turut mendoakan kalian. InsyaAllah. :)

arts

Be the few.

3:47 AM



Youth


"Most of us will settle for fine.
Most of us will stream mp3s instead of asking a friend to play the guitar.
Most of us will run on a treadmill at the gym instead of going to the park.
Most of us will watch 10 second videos on a computer instead of going to a play.
Most of us will eat something we can throw in the microwave instead of learning to cook.
Most of us will aspire to being known, to being famous for just a little while.
Most of us will be willing to be embarrassed, to hurt ourselves, if it means being known.
Most of us will be more concerned with that, with being known, than being remembered by anyone special.
Most of us will decide that it's too soon or too late in life to go after what we really want.
Most of us will never actually sit down and think about what we really want.
Most of us will spend more time reading status updates than we spend reading books.
Most of us will take more pictures of ourselves than actually looking at the world around us.
Most of us will take the one unique and precious life we've been given and spend it being, just ok.
Most of us will make do.
And you will meet most of us and when you do, remember this;
Be the few.
Be the few."


- Lain Thomas, The Life And Death Of Most Of Us





---
"And if you're still breathing, you're the lucky ones.
'Cause most of us are heaving through corrupted lungs.

And if you're still bleeding, you're the lucky ones.
'Cause most of our feelings, they are dead and they are gone.

If you`re in love, then you are the lucky ones.
Cause most of us are bitter over someone."

captures

Safe and sound.

12:38 AM


Deeper conversation.

"In the old days, if someone had a secret they didn't want to share. You know what they did?' 

"Have no idea."

They went up a mountain, found a tree, carved a hole in it, and whispered the secret into the hole. Then they covered it with mud. And leave the secret there forever." 

"Would you mind, if I share you my secret?"

"Nope."

“I wish one day I'll catch dreams like butterflies."

"And then what?"

"Then I'll put them between the pages of big, fat books and press them until they're words."

"Suppose there's someone who never dreams of anything but you?"

"Maybe then we're both words in a book. Two names among all the others.”




---

Someone once said there are two reasons why we don’t trust people. First, we don’t know them. Second, we know them. And, there are also two reasons why we don’t talk about things; either it doesn't mean anything to us, or it means everything. I guess, the best thing we can do for another person in life, is to know about someone fears, weakness, desires and fantasies and we keep it safe and embrace the person with all the chaos they have. That is a real bond. But it`s kinda rare nowadays. 

I hope before I die, I can be someone’s favourite hiding place, the place they can put everything they know they need to survive, every secret, every solitude, every nervous prayer, and be absolutely certain I will keep it safe. I will keep it safe.

captures

Carilah damai buat diri sendiri.

4:34 AM


Bismillah,




In a world that tells us we should always be connected, I hope it`s okay to just slow down and be disconnected. Every once in a while, it feels good to get away and lose myself in book or disappear into the background. Cause being seen is too draining sometimes.


Carilah satu dunia asing untuk kita keluar dari diri kita yang rapuh dan kering. Basahkan kembali dengan bersunyi-sunyi dengan Allah. Tidak kira, sama ada di atas tikar sejadah, atau hamparan bumi dan alam yang tekun dengan zikrullah. Sesekali, belajarlah untuk mencari damai buat diri sendiri. Jika kita sudah menemukan kedamaian buat diri sendiri, kelak, orang-orang yang dekat kita akan turut merasai kedamaian yang sama. Dunia ini bukan segala-galanya, kan? Saya, awak, dan mereka akan `pergi` meninggalkan tempat ini suatu saat nanti. Mungkin esok, mungkin lusa.  Kalau bukan sekarang, bila lagi kita mahu mencari makna di sebalik manisnya akhirat nanti. Bukankah kita hakikatnya berhutang pada setiap detik yang diberikan oleh Semesta pada kita? Satu-satunya cara kita membayarnya adalah dengan tetap hidup dengan `hidup`, menerima dan membawa seberat apapun dosa dan luka.


When you find peace within yourself, you become the kind of person who can live at peace with others. And once you realise that you comfortable with being alone, you`ll know that you choose someone because of love not loneliness.


---
Semoga terdidik menjadi sebuah `rumah` yang menyenangkan, dan `pakaian` yang melindungi.

captures

Silhouette.

3:41 AM



Silhouette


If there's one thing that I may tell you,
Let it be: You are your home,
Your body is the only house,
That you will ever truly own.

Maybe it's got some broken windows,
And there are tear-stains on the floors,
Maybe you lock the things you wish you weren't,
Behind its many doors.

But there's wisdom on its bookshelves,
And a laugh to light the rooms,
There's a vase upon the table,
Where the love you've been grown all blooms.

Dreams sit on the mantelpiece,
Next to kindness and your trust,
Where you use them all so often,
They have no time to collect dust.

So please don't look at mansions,
With that envy in your eyes,
There's more that makes a home,
Than its appearance or its size.

Your body is your shelter,
So you deserve to love it all,
Don't let the world stand round outside,
And tell you how to paint your walls.

How lucky that you have somewhere,
To protect you from the night,
And if there are cracks left from the past,
Well then they just let in more light.



Fen; Sociallydifferent.








---
If you`re the silhouette, I`ll be the sunset.

captures

The KISS-ing theory.

6:05 PM




"Teacher, why do people become a poet?"

"Because they don`t want to be the pet of they own feelings."














"Teacher, why do you wear a long hijab."

"Because I`ve got a lot of secrets that I want to keep my dear."











"Teacher, how  to spell `love`?"

"You don`t spell it. You feel it."















A is for Apple but sometimes we forget to install in our children that A is for Allah and everything starts with Him.

Kanak-kanak adalah manusia, sempurna cuma mereka bertubuh kecil. Maka, jangan enggan mengajarkan makna-makna kerohanian kepada mereka hanya kerana mereka tidak boleh melogikkannya dalam ungkapan. Hakikatnya, jiwa mereka lebih cepat menerima kerohanian daripada kita yang sudah tua dan dibelenggu oleh banyaknya keinginan.














Jika kegembiraan sama seperti hitungan Matematik, pasti tidak akan ada kesedihan. Tapi, kegembiraan hakikatnya bukan tentang soal angka angka, tapi tentang sudut  cara pandang dan pemaknaannya. 













Everything will be ok.  It sometimes only stuck in the middle of broken.
But, it`ll be ok. Trust Him. More. 
Give me five! ;)






---
Keep It Simple but Significant.

thoughts.

Dan seandainya.

3:24 AM


Bismillah


Biasanya perasaan manusia itu menyukai hal-hal yang baik-baik. Cenderung pada sesuatu yang matang, terjaga dan sedikit sekali mahu menerima risiko. Termasuklah dalam hal memilih pasangan. Seringkali kita membangun sebuah rumah dalam fikiran sendiri dan berfikir kelak, kita akan menempatkan seseorang yang soleh/solehah, datang dari keluarga yang baik-baik, sudah cukup sempurna pengetahuannya, yang hari-harinya sudah tersusun rapi. Memang selalu kan, bahkan memang digalakkan. Memang tiada salahnya kerana setiap orang berhak menentukan yang terbaik sebagai pilihannya.


Tapi, pernahkah kita terfikir bagaimana andai kelak, Allah mempertemukan kita dengan seseorang yang belum soleh/solehah, tidak sebagus kita mungkin dalam hal membaca Al-Quran, yang cara berpakaiannya belum cukup sempurna, atau mungkin seorang muallaf yang tidak tahu banyak tentang agama ini. Mungkin tiada satu pun kriteria tersebut wujud dalam fikiran kita sebelum ini. Dan Allah mengamanahkan seseorang seperti itu di tangan kita, untuk saling menguat, saling berbincang dalam membuat keputusan. 


Andai ia benar-benar terjadi, adakah kita akan cukup sabar untuk mengajarkannya cara bersuci, lalu mengajarkannya solat? Cukup baikkah kita untuk dia jadikan teladan dalam rumah tangga dan memberi kefahaman yang baik untuknya? Tidak perlu membayangkan terlalu jauh mungkin, kerana memang terasa agak berat untuk menjalaninya. Namun boleh jadi, ia salah satu cara dari ribuan cara Allah membersihkan diri kita dari kesalahan-kesalahan masa lalu.


Ibu saya selalu berpesan, katanya untuk membuat pilihan dalam hidup ini  bukanlah sesukar mana. Kita hanya perlu singkirkan salah satu daripada himpunan pilihan yang ada di depan mata. Dan sebenarnya, untuk bertahan dengan pilihan itulah yang sangat payah setelah segala penyingkiran telah kita lakukan. Kerana hanya segelintir hati yang mampu bertahan dengan pilihan yang telah mereka lakukan. Ia bukan hanya dalam hal mencari pasangan, tapi juga dalam memilih pekerjaan, pelajaran atau apa-apa saja yang memerlukan kita membuat pilihan.


Mungkin, kadang Allah memberikan kita orang yang belum cukup baik, belum cukup pengetahuannya tentang hal-hal agama, atau belum cukup sempurna auratnya kerana mungkin diri kita sendiri belum cukup baik untuk menerima yang terbaik. Dan kadang Allah memberikan kita yang lebih baik dari yang kita minta, dengan cara lebih baik dari yang kita duga, dalam bentuk lebih baik dari harapan kita kerana kita tidak pernah tahu doa mana yang ingin Allah sampaikan untuk kita. Kan?



---
Tidak perlu sama-sama pintar, tidak perlu sama-sama ber`title`, tidak perlu sama-sama kaya. Yang penting sama-sama mahu belajar, sama-sama mahu berusaha, sama-sama punya tujuan yang sama, Allah.