captures

"Do you know how a star dies?"

4:15 AM


Dreamers.


"Do you know how a star dies?" She asked. Inhaling slowly before speaking again. 


"It dies one of three possible deaths. One way is for it to fade into the night sky. Eventually silencing itself to nothingness before its last breath of light is devoured by cold darkness of space.


The second, more noble but in no way practical, is for it to completely burn itself out. Exhausting every last bit of fight that it can muster and incinerating everything and everyone close by...but eventually, it too turns into nothing.


"What about the third way?" I asked curiously, after she paused to check if I was paying attention to her ramble.She smirked, happy to find that I was listening.


"Lastly, it detaches from it's past, collapsing in on itself and becoming a black hole. In death, it has found a way to transform and end into a new beginning."


- The Gift of the Sun.






---
"If you have to say goodbye, do it like sunset; warm, sadly beautiful, and see you tomorrow." 

captures

“If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they’ll kill you.”

4:15 AM


Pinterest.


I am trying to make friends outside of Twitter while applying the same principles.


Therefore, every day I walk down the street and tell the passers-by what I have eaten, how I feel at the moment, what I have done the night before, what I will do later, and with whom.


I give them pictures of my family, my cat and me doing some gardening, taking things apart in the garage, watering the lawn, standing in front of landmarks, driving around town, having lunch and doing what anybody and everybody does every day.


I also listen to their conversations, give them the "heart sign" and tell them I like them. And it works just like Twitter!


I already have four people following me : two police officers, a private investigator, and a psychiatrist.


:B












---
I can't simplify my thoughts in 140 words. Less is more?  Maybe that's not for me. Written words are my food. So, I'm sorry Twitter. Peace! ^^,v

books

Di mana terangnya bulan.

2:22 PM

Bismillah



Di saat permintaan terhadap buku-buku dari seberang semakin tinggi dan ramai yang mengagung-agungkan penulis-penulis Indo seperti Kurniawangunadi, Prawitamutia, Azhar Nurun Ala, Aan Mansyur dan banyak lagi penulis seberang yang semakin meningkat naik, maka saya rasa sekali sekala  kita perlulah  support penulis-penulis lokal yang tidaklah kurang hebat penulisan mereka cuma mungkin kurang mendapat sambutan. Dan sejujurnya saya bukanlah seorang penggemar novel-novel bertemakan cinta, bukan juga peminat setia buku-buku dengan cover hipster keluaran Dubook Press mahupun Selut Press, dan bukan juga pembaca tegar karya-karya epik Ramlee Awang Musyid. Saya sukakan karya-karya penulisan yang 'berbeza' dari yang biasa, jalan cerita yang tak tipikal dan cerita-cerita yang unik. Dan kesemua ciri-ciri tersebut saya temukan dalam karya-karya Bahruddin Bekri. Bagi pembaca yang judge a book by its cover, saya rasa buku-buku BB mungkin tidak akan menjadi pilihan mereka kerana cover buku-buku BB kebiasaannya agak kurang menarik dan kadang menggunakan ilustrasi kartun yang membuatkan pembaca assume buku tersebut cerita kanak-kanak. Namun itulah keunikan buku-buku BB, cover yang biasa tapi plot cerita yang agak rare bagi saya. 


Berkenaan buku Di Mana Terangnya Bulan, sebenarnya dah lama beli dan baca sekerat jalan sebab permulaan cerita agak membosankan, tapi sebenarnya tidak. Cerita berkisar kehidupan anak-anak  marhaen yang berhadapan dengan cabaran hidup realiti di zaman moden, kesempitan hidup hendak membayar yuran pengajian, kisah persahabatan pelik bersama dengan teman serumah yang pelik, dan plot cerita diselitkan juga  dengan unsur cinta dan keagamaan. 

Antara yang menarik dalam buku ini adalah bagaimana BB menjadikan setiap watak dalam cerita tersebut unik dengan cara yang tersendiri, walaupun watak tersebut hanyalah watak sampingan kecil dalam cerita. Antaranya watak Selamat misalnya, seorang bekas banduan yang masih menyimpan dendam dan digambarkan dengan gaya seorang samseng berambut panjang hingga membuatkan orang lain berasa takut bila berhadapan. Tapi disebalik penampilannya, dia seorang yang suka goreng nasi goreng setiap pagi untuk sahabat, dan yang paling istimewa, suka memberi nasihat-nasihat yang deep dan bermakna.

DTB;ms.62.
DTB;ms. 108.

DTB; ms. 167.

Dan sememangnya suatu cerita itu tidak akan menarik saya rasa sekiranya tidak diselitkan dengan unsur cinta. Unsur cinta dalam cerita ini hanyalah cerita sampingan sahaja tapi menarik olahannya. Watak Teng An Ni digambarkan sebagai seorang  gadis baik yang cantik dan santun budi bahasanya, diminati oleh ramai pelajar termasuklah watak utama dalam cerita, Kamarul. 

DTB;ms.119.


Disebalik kesantunan sikapnya, tiada siapa pun tahu bahawa dia sebenarnya bekerja sampingan sebagai gadis bayaran di kelab malam bagi menampung yuran pengajian. Hinggalah ada satu part bilamana rahsianya diketahui oleh Kamarul, dan dia cuba untuk menasihati dengan niat baik hendak membantunya berubah, namun ditolak  dengan alasan, 

"Awak lelaki yang sempurna, sebab awak pandai berkata-kata manis. Bagi saya lelaki yang berkata-kata manis itu ialah lelaki yang sempurna kerana kata-katanya akan membuat dia seperti sempurna, paling tidak pun akan membuat lawan bicaranya menjadi sempurna pada kata-katanya. Memang saya banyak dosa dan memang saya kotor. Memang saya yang memilih jalan ini. Jadi, elok awak fikirkan niat awak sekiranya awak suka saya. Saya tidak layak untuk awak."

Yang unik tentang kisah mereka adalah Kamarul dan Teng An Ni hakikatnya dua insan yang berbeza agama, tapi BB langsung tak perbesarkan hal tersebut. Dan memang lumrah setiap wanita, walaupun dikurniakan dengan keindahan wajah, akhirnya hal yang lebih penting tetaplah  sebuah penghormatan. Tidak kira agama apa sekalipun, setiap wanita itu ingin dicintai dengan rasa hormat. 


Namun, keseluruhan cerita akhirnya hanyalah untuk merungkai maksud tajuk buku tersebut, di mana terangnya bulan, dan hakikatnya BB cuba menyampaikan maksud berkaitan niat. 

"Hati ini umpama cahaya bulan. Ia akan memancar pada kelakuan dan sikap kita. Jadi sekiranya hati kita gelap dan samar, ia juga akan dapat dilihat pada sikap kita. Mudahnya, hati kita ini, boleh samar, boleh gelap dan juga boleh terang. Tetapi, samar, gelap dan terangnya bulan bukan kerana cahayanya sendiri. Tetapi cahaya daripada matahari. Hati kita juga begitu, samar, gelap dan terangnya hati kita bukan kerana hati itu sendiri tetapi akibat daripada apa yang kita niatkan. Niat itu yang memancarkan cahaya kepada hati, ia juga memberikan gelap dan samar. Jadi, berhati-hati dengan apa yang kamu niatkan." -ms.335.

Dan terkadang, setiap kebaikan yang terniat di hati kita kadangkala bukanlah hadir atas diri kita sendiri, kadang ada niat manusia yang mampu menerangi kita, iaitu niat manusia yang sangat menyayangi kita. Niat ibu kita yang menjadi doa mereka misalnya,  turut menerangi hati kita hinggalah ia dapat membantu diri kita.

captures

Life lesson (iv)

4:58 AM


Some hearts understand each other, even in silence.


One muálim walked past a house in which a couple was engaged in a shouting match. He turned towards his students who were walking with him and asked, ''why do people raise their voice when they are angry?"

One of them replied: "We tend to shout when we lose our patience."

"But why should you shout to the person next to you? You could still hear each other well if you were to speak in a normal tone of voice," said the muálim.

The students gave all kinds of response to their teacher's remarks, yet they could not agree with one another.

The muálim then offered his reasoning.

"When two people are angered, their hearts become distant from each other. For them to traverse the distance between their hearts, they will have to shout, else the other person will not be able to hear. When they get angrier with each other, both of them will shout even louder because the heart-distance between them has become farther still."

"What about two people who are in love? They don't yell at each other. In fact, they will speak very softly because their hearts are close to each other. The distance between their hearts is short or non-existent."

"What happen when their love grows deeper? They don't even talk anymore. Instead, they will just whisper. Eventually there is no need for them to whisper. All they have to do is simply look at each other. That is the closest two loving persons could get."

"Should you quarrel, do not let your hearts drift apart. Do not say words that could increase the distance between two hearts and let hatred grow. If you let that happen, one day the distance between the hearts will become too great for either of you to traverse."


---
دل به دل راه داره

"There is telepathy between hearts."

captures

"Life is a beauty contest from one another..."

5:56 AM

Bismillah





Dulu ada satu kisah tentang sekumpulan katak yang berlumba-lumba hendak memanjat sebuah menara. Sepanjang mereka memanjatnya, mereka sering diperli dengan kalimat-kalimat negatif; 


"Tak payahlah nak bermimpi. Kamu tak akan dapat panjat menara tu. Tinggi sangat."

"Kalian cuma katak, tak mungkin sampai pun ke atas sana." 


Hingga akhirnya banyak yang menyerah kalah dan turun daripada memanjat menara tersebut, kecuali seekor dan dialah akhirnya yang sampai ke puncak menara. Agaknya apa yang membezakan katak seekor ini berbanding katak-katak lain yang menyerah kalah dan turun? Pada fizikal tiada yang berbeza, semuanya spesies katak yang sama. Tapi kenapa seekor katak itu berjaya sampai ke puncak sementara yang lainnya tidak?



Jawapannya, katak itu sebenarnya tuli.



Seperti itulah kita perlu jadi dalam hidup ini, kadang perlu menjadi tuli, mengabaikan setiap kalimat-kalimat negatif yang sampai ke telinga kita. Apatah lagi yang kita dengar daripada diri sendiri. Memang ada sebahagiannya kita perlu dengar, yang selebihnya, abaikan saja. Hidup hakikatnya tidak lama, kan? Maka tidak perlulah menghabiskan banyak waktu dan tenaga untuk melakukan hal-hal yang hakikatnya menghambat diri kita daripada melakukan kebaikan. 

Satu hal yang saya selalu percaya, setiap manusia itu akan selalu merasakan bahawa hidup ini adalah satu pertandingan perlawanan sekiranya mereka tidak pernah merancang dan berusaha untuk menjadi yang terbaik. Tidak kiralah dalam apa jua perkara yang kita lakukan; bidang, profesion bahkan passion masing-masing. Kerana akhirnya nanti, akan kita sedari bahawa ada yang jauh lebih penting daripada semua itu yakni menjadi yang bermanfaat buat manusia dan menyumbang kepada masyarakat, agama, dan negara. 



---

“Life is a beauty contest from one to another, but you don’t have to win. you only need to be beautiful enough to be in the contest." - Little Miss Sunshine.

books

Hujan Bulan Juni;1989.

3:16 AM


"I will be here, even if it doesn't rain."

Tak ada yang lebih tabah
dari hujan bulan juni
dirahasiakannya rintik rindunya
kepada pohon berbunga itu 

Kepada hujan, barangkali kita memang perlu mengucapkan terima kasih yang dalam. Hadirnya telah membuat apa-apa yang tak terungkap tetap rahasia. Karena ternyata, hujan tak hanya menghapus rintik rindu, tapi juga melarutkan kenangan-kenangan. Membawanya pergi entah ke mana, sebab laut tak pernah sanggup jadi muara buat segala. Jadilah kita tetap sendiri-sendiri­—aku sendiri, kamu sendiri. Dan tak perlu lagi kita bicara janji.

Tak ada yang lebih bijak
dari hujan bulan juni
dihapusnya jejak-jejak kakinya
yang ragu-ragu di jalan itu 

Kita pernah melangkah dan berhenti dengan irama yang sama. Kita pernah menatap bulan dari sudut yang sama. Kita jua yang menjadi sebab adanya pemaknaan-pemaknaan positif tentang jarak dan keterpisahan. Kita telah mencipta banyak pembenaran-pembenaran indah, dan itu pertanda kita ragu. Tapi hujan menghapus keraguan itu—sayangnya—bersama butir-butir cinta yang ada di sana. Sayang sekali, memang. Tapi kita bahkan tak mampu memisahkan cinta dari keragu-raguan, apalagi meninggikannya—jadi lupakan saja.

Tak ada yang lebih arif
dari hujan bulan juni
dibiarkannya yang tak terucapkan
diserap akar pohon bunga itu 

Tidak semua apa yang kita rasa perlu diungkapkan, bukan? Sebagian rasa memang membahagiakan ketika diungkapkan. Sebagiannya lagi menentramkan bila dipendam. Boleh jadi sisanya ada untuk dilupakan. Itukah yang kini kurasakan? Kau rasakan? Dalam diam kita, hujan memang terlalu banyak bicara. Tapi bagaimanapun, sampaikanlah terima kasih yang dalam padanya, sebab—sekali lagi,—hadirnya telah membuat apa-apa yang tak terungkap tetap menjadi rahasia. Barangkali inilah cara kita menghapus rindu, membiarkannya larut bersama hujan—yang tak pernah kita tahu pasti kapan ia hadir untuk melakukannya.



- Rijal Rafjasani; ms. 125-127, 
Tuhan Maha Romatis.

captures

Not knowing is a part of the journey.

3:46 AM

Bismillah



“Some periods of our growth are so confusing that we don’t even recognize that growth is happening. We may feel hostile or angry or weepy and hysterical, or we may feel depressed. It would never occur to us, unless we stumbled on a book or a person who explained to us, that we were in fact in the process of change, of actually becoming larger, spiritually, than we were before. Whenever we grow, we tend to feel it, as a young seed must feel the weight and inertia of the earth as it seeks to break out of its shell on its way to becoming a plant. Often the feeling is anything but pleasant. But what is most unpleasant is the not knowing what is happening. Those long periods when something inside ourselves seems to be waiting, holding its breath, unsure about what the next step should be, eventually become the periods we wait for, for it is in those periods that we realize that we are being prepared for the next phase of our life and that, in all probability, a new level of the personality is about to be revealed."




Setiap manusia sememangnya pasti akan merasai dan mengalami hal yang sama. Rasa hilang, atau mungkin tersesat. Tak tahu di mana hala tuju kehidupan, apa yang akan berlaku di masa hadapan, ke mana kaki kita perlu melangkah. Namun ketahuilah, setiap hal, rasa dan perkara yang kita alami itu hanyalah sebahagian daripada proses kedewasaan. Sebagai manusia yang belajar, jangan pernah takut untuk tersesat kerana hakikatnya tersesat juga adalah sebahagian daripada menemukan. Dan jangan pernah takut untuk 'tidak tahu' kerana 'tidak tahu' adalah sebahagian dari pembelajaran.




Apa yang paling penting, jangan pernah berhenti untuk mencari. Keep looking, don’t settle!





---
In the end, all the tough situation will make you more tougher. Don`t lose hope cause everytime you think it`s the end of everything, it`s only just the beginning for something better. Trust Him. 

reflection

Tuhan lebih dahulu menjawabnya.

5:16 AM

Bismillah


Ada ketika kita ingin katakan Tuhan itu kejam. Tapi, Tuhan lebih dahulu mengatakan pada penduduk bumi bahawa "Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”(39:53), sentiasa memberikan kesempatan-kesempatan buat hambanya.

Ada ketika kita ingin katakan Tuhan itu tidak adil, memberikan sesuatu yang kita tidak suka. Dan memberi apa yang kita suka pada orang lain. Tapi, Tuhan lebih dahulu mengatakan, “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu" (2:126).

Setiap pertanyaan kita sebenarnya Tuhan lebih dahulu menjawabnya. Cuma mungkin, kelemahan kita sebagai hamba, sulit untuk memahami  dan menemukan jawapanNya yang hanya ditemukan dalam sabar. Sabar itu sendiri sudah cukup sulit kerana  kadang ia hanya perlu seminit dua, kadang berbulan, dan kadang hingga penghujung hayat kita perlu terus bersabar. Namun, tetaplah memandang sesuatu situasi itu dengan hikmah. Nanti-nanti kita akan nampak nikmatNya.



"Result come when you truly believe it comes from Allah. When we start reliance on ourselves, that when He pulls away, than all you see is just problems and fitnah."
- Ustaz Nouman Ali khan.


---

At the end of everyday, whether it was good or bad day, promise yourself that you will do your best tomorrow.

captures

Wholeness.

4:56 AM

Bismillah

"Our bruises, our scars, for others are flaws, for us they`re the light in the dark."

“I said: what about my eyes?
He said: Keep them on the road.
I said: What about my passion?
He said: Keep it burning.
I said: What about my heart?
He said: Tell me what you hold inside it?
I said: Pain and sorrow.
He said: Stay with it. The wound is the place where the Light enters you.”
- Jalaluddin Rumi.

Memang setiap manusia menyukai sesuatu yang mudah, menggembirakan dan membahagiakan namun yang paling banyak mengajarkan, mendewasakan dan mematangkan kita hakikatnya adalah kesedihan, kesusahan dan kepahitan hidup. Bahkan dalam ujian-ujian kehidupan, setiap kesedihan, kesusahan dan kepahitanlah yang paling banyak membuatkan kita merasakan dekat denganNya berbanding kemudahan, kegembiraan dan kebahagiaan yang kadangkala membuatkan kita lupa nak bersyukur. Mungkin itulah hikmahnya Allah sengaja menciptakan banyak rasa dalam hidup ini, agar kita lebih menghargai erti kegembiraan tatkala bersedih, dan memahami erti kesedihan tatkala bergembira. Yang pasti, setiap rasa itu dari Allah, maka kepada Dialah ia harus dikembalikan.



"I actually attack the concept of happiness. The idea that – I don’t mind people being happy – but the idea that everything we do is part of the pursuit of happiness seems to me a really dangerous idea and has led to a contemporary disease in Western society, which is fear of sadness. It’s a really odd thing that we’re now seeing people saying “write down 3 things that made you happy today before you go to sleep”, and “cheer up” and “happiness is our birthright” and so on. We’re kind of teaching our kids that happiness is the default position – it’s rubbish. Wholeness is what we ought to be striving for and part of that is sadness, disappointment, frustration, failure; all of those things which make us who we are. Happiness and victory and fulfillment are nice little things that also happen to us, but they don’t teach us much. Everyone says we grow through pain and then as soon as they experience pain they say “Quick! Move on! Cheer up!” I’d like just for a year to have a moratorium on the word “happiness” and to replace it with the word “wholeness”. Ask yourself “is this contributing to my wholeness?” and if you’re having a bad day, it is."
- Hugh Mackay.


---
I guess being a 'sappy' (sad and happy)  person is not too bad, huh? Yea. :)