Everyone you meet has something to teach you. Even if they are not a teacher.











i.


Katanya, "Didik anak-anak itu biar dengan ‘kemiskinan’ supaya mereka tahu berdikari mencari ‘kekayaan.’ Yang hakiki. Yang abadi."












ii.



"Ingat tak  kata-kata Ust. Pahrol Juoi tu? Tentang Baitul Muslim?"



"Tak."




"Katanya, pernikahan itu di antara cinta dan tanggungjawab. Apabila seorang wanita memilih seorang lelaki, dia sedang memilih pemimpin untuknya. Apabila seorang lelaki memilih seorang wanita, dia sedang memilih madrasah untuk anak-anaknya." 











iii.


Katanya, "Harta paling berharga sebenarnya adalah anak-anak yang soleh solehah. Sebab, dalam banyak-banyak harta kita kumpulkan, tak satu pun dapat doakan kita di akhirat nanti, kecuali mereka."














Kata saya, walaubagaimana berilmu pun diri kita, kita tetap orang-orang yang masih muda dalam pengalaman, berbanding mereka yang lebih dahulu merasai asam garam kehidupan. Bila mana kita belajar merendah diri dengan sesiapa pun kita temui, semua orang pun boleh menjadi guru kepada diri kita, dan peluang untuk belajar, ada di mana-mana.




Dan kadang-kadang, bila mana kita rasa macam kita dah tahu semua, waktu tu juga Allah `direct` beritahu kita, "tak, banyak lagi yang kita tak tahu."





Tak, banyak lagi yang saya tak tahu.

Comments