Tetaplah menyebarkan cinta sehangat mentari, yang hanya memberi tak mengharap kembali.









i.

Apabila Allah mengurniakan kita kebijaksanaan, kekayaan, kecantikan atau apa saja kelebihan pada diri yang menjadikan kita istimewa di mata orang, itu hanyalah membuktikan wujudnya Tuhan yang ada di sebalik diri kita, Yang Memperkudratkan, Yang Memperindahkan, Yang Memberi kebijaksanaan dan rezeki kepada kita. Seandainya kelebihan-kelebihan tersebut dirasai datang dari diri sendiri, usaha sendiri hingga diri disanjungi, itulah titik awal yang boleh membawa kita `berTuhankan` diri sendiri  hingga wujud syirik kecil yang tersembunyi di dalam diri  tanpa kita sedari.

Maka, seperti mana kata ahli sufi, "hilangkan pandanganmu terhadap  dirimu, hingga yang wujud hanya pandanganmu pada Tuhanmu."










ii.

Tidak penting sebenarnya untuk menjadi orang-orang yang penting di alam maya ini, yang disukai atau yang diminati ramai. Namun cukuplah jika suatu hari nanti, andai kita sudah tidak wujud di sini, ada yang mendengar  dan membaca nama kita di mana-mana, lantas mereka berkata;

'Saya merindui manusia ini.'









iii.

If you know yourself, nothing can touch you, neither praise nor disgrace. Because you know who you are. You are nothing without Him.





---
Don't shine so others can see you. Shine so that through you, others can see Him.

Comments