untuk diri sendiri saja



Bismillah


Kadangkala saya selalu mempersoalkan diri saya sendiri, apa sebenarnya yang saya mahukan dalam hidup ini? Menjadi dewasa mempertemukan saya dengan ramai orang, berjalan banyak tempat, mengetahui banyak perkara yang setiap satunya sedikit demi sedikit menjawab persoalan itu.

Lazimlah bagi manusia andai punya banyak keinginan. Namun menjadi dewasa banyak mengajarkan saya bahawa hidup ini tidak semestinya perlu memperolehi semua keinginan untuk menjadikan ia bermakna. Kadangkala cukup dengan menghargai apa yang telah dimiliki saat ini, menghargai ahli keluarga yang sentiasa setia menghargai diri, teman-teman baik jauh mahupun dekat, dan menghargai sekecil-kecil dan sebesar-besar nikmat yang diberiNya. Itu sudah cukup menjadikan hidup ini bermakna.

Silapnya kadangkala kita sering  memfokuskan hidup kita pada masa hadapan hingga terlupa hidup yang dijalani hari ini, saat ini. Masa hadapan itu belum tentu lagi kita dapat rasai tapi hari ini bukankah kita sedang menjalaninya.



"We often forget to take the little moments in, because we seem to only concern ourselves with the big ones that we hope for. While big moments in our lives are certainly special, we still must remember that what matters in the future will be the memories we make for ourselves. Sometimes small moments such as dinner with family, or outings with the people we love, give us supreme closeness with the people we love."




mungkin kita (saya) bukan berubah,
tapi kita (saya) dah dewasa.

Comments