Carilah damai buat diri sendiri.


Bismillah,




In a world that tells us we should always be connected, I hope it`s okay to just slow down and be disconnected. Every once in a while, it feels good to get away and lose myself in book or disappear into the background. Cause being seen is too draining sometimes.


Carilah satu dunia asing untuk kita keluar dari diri kita yang rapuh dan kering. Basahkan kembali dengan bersunyi-sunyi dengan Allah. Tidak kira, sama ada di atas tikar sejadah, atau hamparan bumi dan alam yang tekun dengan zikrullah. Sesekali, belajarlah untuk mencari damai buat diri sendiri. Jika kita sudah menemukan kedamaian buat diri sendiri, kelak, orang-orang yang dekat kita akan turut merasai kedamaian yang sama. Dunia ini bukan segala-galanya, kan? Saya, awak, dan mereka akan `pergi` meninggalkan tempat ini suatu saat nanti. Mungkin esok, mungkin lusa.  Kalau bukan sekarang, bila lagi kita mahu mencari makna di sebalik manisnya akhirat nanti. Bukankah kita hakikatnya berhutang pada setiap detik yang diberikan oleh Semesta pada kita? Satu-satunya cara kita membayarnya adalah dengan tetap hidup dengan `hidup`, menerima dan membawa seberat apapun dosa dan luka.


When you find peace within yourself, you become the kind of person who can live at peace with others. And once you realise that you comfortable with being alone, you`ll know that you choose someone because of love not loneliness.


---
Semoga terdidik menjadi sebuah `rumah` yang menyenangkan, dan `pakaian` yang melindungi.

Comments