A little story.


Dream.

Long time ago, there was a girl who always wonder what it could be if her teachers could understand her a bit more? Now, here she is, to become a teacher, to find the answer herself. 


Pendidik (mu`addib)  adalah orang yang jika diperlakukan buruk mereka diam, jika dicaci mereka senyum, jika disakiti mereka tetap mengasihi, dan jika dihina mereka tetap memaafkan. Andai belum mampu untuk mencapai hal-hal tersebut, maka pendidik tersebut masih belum mampu mendidik jiwanya. Kata Syeikh Abdul Qadir al-Jailani, orang yang tidak berdaya mendidik jiwanya, bagaimana mungkin mampu mendidik jiwa insan lain.


Satu hal yang saya belajar sepanjang menjadi guru pelatih selama hampir  5 tahun ini adalah belajar tentang betapa pentingnya untuk menjadi orang `kaya`. Kerana hakikatnya hanya orang `kaya` sahaja yang mampu untuk memberi. Memiliki kekayaan itu bukan untuk diri kita tetapi lebih lagi untuk kita lebih banyak memberi. Kekayaan yang dimaksudkan bukan hanya kaya dengan harta tetapi kaya dengan ilmu, pengetahuan, pengalaman, kemahiran dan yang lebih penting lagi, kaya dengan cinta dan kasih sayang. Dan itulah tujuan Allah meletakkan setiap kita di atas muka bumi ini, untuk menyebarkan cinta dan kasih sayang buat umat sekelian alam. Persis tujuan Nabi Muhammad diturunkan untuk menjadi khalifah, kita hanyalah penyambung perjuangan Nabi.


Tetaplah memberi tanpa mengharapkan kembali. Sesungguhnya setiap sesuatu yang kita lakukan untuk diri kita sendiri hanya akan berakhir pada diri kita sedangkan sesuatu yang kita lakukan buat orang lain akan kekal selama-lamanya. Doakanlah  buat saya untuk menjalani semester akhir yang berbaki 5 bulan lagi. Setiap doa kalian saya dahulukan dengan doa; "Sesungguhnya Allah sentiasa  akan memberikan kebaikan buat kalian, sepertimana kalian sering mendoakan kebaikan buat orang lain. InsyaAllah ameen."





"Leave people better than how you found them."




Ary; 8 PISMP MTPJPI1
IPG Kampus Tuanku Bainun,
Bakal cikgu kesayangan anak-anak awak :P

No comments:

Post a Comment