`My world of words`

by - 4:43 AM


Bismillah


"To write is to build a very long bridge between my mind and my heart."

"Writing is so private and intimate. It lets you explore the depth of your soul that spoken words pale in comparison. Written words are sexier than spoken words because it can take you to places that spoken words can't.
I love my world of words also because it is like a dark room that will not discriminate anyone who enters. It is a free universe that welcomes all, bitter words, hyped up emotions, lifeless laments, fierce smashing, anything goes.
Words drive me. Words are my world. 
No wonder the Creator asks us to read.
Do you read a spoken word? Nah! 
Ought to thank the Lord for the "written" world.
It gives meaning to the white empty space.
 
PRAISE THE LORD."


Salah satu kata-kata tulisan Guruh Nusantara, katanya orang-orang yang  menulis adalah orang-orang yang berani berlatih jujur pada diri sendiri.  Manakala orang-orang yang  membaca adalah orang-orang yang berlatih memahami kejujuran orang lain. Menulis itu bukan sekadar mencoretkan kata-kata di atas kertas bagi memberitahu dunia berkenaan diri kita. Tetapi menulis itu juga adalah berkongsi sesuatu yang kita tahu. Ke mana perginya segala fikiran, ilmu dan perasaan jika ia dilupakan?  Kelak, bila kita sudah tiada nanti, setiap bakat, kemahiran, kebolehan, segala pemikiran dan perasaan yang kita miliki akan hilang dan dilupakan. Melainkan kita belajar untuk saling mengajar, memberi dan berkongsi. Maka, kita akan terus kekal menjadi sebuah kisah untuk masa depan. Bukankah saya pernah berkata, hanya melalui kata-kata dan kenanganlah kita mampu hidup lebih lama di dunia ini. 

Dan yang pasti, setiap tulisan yang dituliskan adalah untuk diri sendiri dan hati-hati yang mahu menerima.. Sebagaimana fungsi awal kenapa manusia menulis; supaya tidak lupa.  Saya rasa itu adalah cara terbaik untuk saya ingat. Kerana hal-hal yang dituliskan itu jauh lebih mudah untuk saya ingat berbanding jika tidak dituliskan. Jika ada yang baik, ambillah dan yang buruk mohon dijauhi. Sebaik-baik tulisan yang dikongsikan di alam maya ini, akhirnya nanti yang paling baik pada pandangan Allah bukan siapa yang menuliskan atau siapa yang membacanya, tetapi siapa yang mengamalkannya.




---
Maaf jika ada dalam tulisan dan kata-kata yang pernah mengguris hati dan perasaan. Didoakan Allah memberkati. InsyaAllah. 

You May Also Like

0 love letter(s).