Dan buku Murakami pun dihipsterkan.

Bismillah



"Everyone has their own color. Did you know that?"
"No, I didn't."
"Each individual has their own unique color, which shines faintly around the contours of their body. Like a halo. Or a backlight.  I`m able to see those colors clearly."

Saya suka bagaimana Murakami menggunakan warna sebagai perumpamaan kepada personaliti manusia dalam novel ini.  Seperti warna yang berbeza, begitulah setiap manusia di atas muka bumi ini diciptakan, saling memiliki perbezaan antara satu sama lain. Walaupun warna kulit dan rambut kita sama, kita sesama adik-beradik bahkan kembar sekalipun tetap memiliki personaliti dan sikap yang berbeza. Berbanding novel-novel Murakami yang lain, saya rasa novel ini antara yang lebih normal dan boleh diterima jalan ceritanya kerana kebiasaannya novel Murakami sering menggunakan teknik penceritaan yang agak pelik dan tidak masuk akal. Walaubagaimanapun, bentuk pengakhiran yang tak-happy-ending-macam-yang-awak-harapkan tetap dikekalkan dalam buku ini hingga menyebabkan ramai yang membacanya agak kecewa dengan pengakhiran jalan cerita. Yang pasti, seperti  itulah Murakami, dia akan tulis cerita ikut suka dia tanpa mahu menyedapkan hati pembaca dengan memberikan happy ending yang diharapkan. Hahaha, seriyes. Dan mungkin sebab itulah saya suka dengan karya-karya beliau hingga hari ini, cause being rare is unique, I guess. ;)

Yang pasti, apa yang cuba dibawa oleh Murakami dalam setiap penulisannya adalah membawa pembaca menghayati seluruh perjalanan cerita yang seringkali diselitkan dengan  quote menarik yang kadangkala buat kau  rasa macam 'sangatlah-ada-kaitan-dengan-hidup-aku', if you know what I mean.


Saya tak bercadang untuk membuat review  buku ini kerana tak nak spoilkan cerita.  Tapi kalau nak tahu lebih bolehlah selongkar alam maya dan tanya pak cik Google sendiri. Apa yang paling menarik pada novel Murakami ini adalah buat pertama kalinya beliau  memberi peluang kepada pembaca untuk decorate sendiri cover buku dengan sticker yang diselitkan pada halaman pertama buku tersebut. Sebelum ini saya tak tahu pun fungsi sticker yang diberi namun apabila terbaca satu artikel berkaitan buku ini semalam, barulah saya tahu bahawa ia digunakan untuk menghipsterkan cover novel tersebut bersesuaian dengan maksud perkataan "Tsukuru" yang dijadikan tema bagi novel ini  iaitu "to make" atau "build". Dan dalam cerita tersebut watak Tsukuru Tazaki sendiri itu merupakan seorang pereka stesen kereta api yang bagi saya sangat menarik kerana Murakami cuba untuk meletakkan perumpamaan-perumpamaan yang deep melibatkan stesen kereta api.

“It's no different from building stations. If something is important enough, a little mistake isn't going to ruin it all, or make it vanish. It might not be perfect, but the first step is actually building the station. Right? Otherwise trains won't stop there. And you can't meet the person who means so much to you. If you find some defect, you can adjust it later, as needed. First things first. Build the station. A special station just for her. The kind of station where trains want to stop, even if they have no reason to do so. Imagine that kind of station, and give it actual color and shape. Write your name on the foundation with a nail, and breathe life into it.” 





“Look at yourself as a color. You may not be everybody’s favorite color but believe me, one day you will meet someone who needs you to complete their picture” 

---
“What really knocks me out is a book that, when you’re all done reading it, you wish the author that wrote it was a terrific friend of yours and you could call him up on the phone whenever you felt like it." Dan apa agaknya reaksi Murakami bila tengok buku dia yang saya telah hipsterkan tu? Semestinya dia rasa saya dah me'rosak'kan buku dia.  :D

Comments