"Let our scars fall in love."




i.

Suatu hari dari hari-hari yang biasa;

"Kalau saya tanya awak satu soalan, awak jawab dengan jujur okay?"
"Okay. Soalan apa ya?"
"Hmmm, agak-agak kriteria calon suami awak nanti, awak nak orang yang bagaimana?"
"Peliknya soalan. Hahaha. Yang pasti, orang selalu kata jodoh kita adalah cerminan diri kita. So, besar kemungkinan jodoh saya nanti ialah lelaki bodoh yang selalu lapar."
"Hah?"
"Maksud saya, biar sama macam perangai saya. Sama-sama bodoh, supaya kami boleh sama-sama belajar.  Belajar buat sambal enak, macam mana nak tanam kaktus dan jadi orang tua yang hebat. Perrrgghhh. Lepas tu, biar sama-sama 'selalu lapar' supaya nanti senang sama-sama 'cari makan'. Yes, that`s it."
"Kenapa  pelik sangat?"
"Sebab saya ni orang biasa-biasa saja, okay!"
-_-



Seperti Satriamaulana ketika ditanyakan oleh seorang anonimes beliau tentang, "..kriteria calon istrinya bagaimana?", sesiapa pun akan malu-malu sendiri bila diminta untuk menyenaraikan kriteria 'calon-suami/isteri-idaman-dunia-akhirat awak bagaimana?' Seriyes. Sebab selalunya, kriteria hanya menjadi kriteria apabila waktuNya tiba. Dan jatuh cinta itu seringkali diluar rencana. Terjadi, maka terjadilah. Hmmm. 






ii.







Seperti halnya dalam memilih pasangan hidup, bukan keindahan wajah. kekayaan, kuasa mahupun kebijaksanaan yang perlu dipertimbangkan dalam memilih orang yang tepat. Bukan tidak boleh, boleh. Tetapi yang lebih perlu diutamakan, yang paling kalian redha agama dan akhlaknya.

Apabila membicarakan tentang akhlak, sememangnya tidak ada tolok ukuran atau standard akhlak yang tetap. Namun sentiasa ada cara untuk kita boleh “menilai” akhlak seseorang, iaitu melalui bagaimana dia berinteraksi dengan (1) orang tua dan keluarganya, (2) tetangga dan teman-temannya, (3) orang yang pernah berurusan dengannya, dan (4) orang yang pernah berperkara atau bermasalah dengannya. Selain itu, lihatlah bagaimana dia menjalani kehidupan sehariannya, bagaimana dia beribadah–baik kepada Allah mahupun sesama manusia.

Seringkali orang-orang tua berpesan, dalam melihat dan mengenali seseorang perlulah selalu berhati-hati dalam memberikan penilaian. Kadangkala tidak semua yang tampak di 'permukaan' adalah seperti yang ada di 'dalam' sepertimana ibadah yang dilakukan pada zahirnya belum tentu dilakukan jiwa, apatah lagi hatinya.Namun, percaya atau tidak, seringkali diri kita sendiri adalah cerminan kepada pasangan kita sendiri. Maka, bermulalah dengan diri sendiri dahulu.






iii.


Sesiapa pun jika ditanya tentang kriteria pasangan yang diinginkan semestinya memilih yang baik-baik sahaja. Namun, sebagai insan perlu diingat bahawa setiap kita makhluk yang lemah dan hakikatnya tiada yang benar-benar sempurna. Andai mahu mencari yang akhlaknya sempurna, mungkin hanya Rasulullah s.a.w. sahaja memilikinya. Maka adalah lebih 'membumi' jika kita meletakkan ketidaksempurnaan seseorang itu mendahului kesempurnaan mereka. Maksud saya, insan yang memiliki ketidaksempurnaan yang sempurna bagi diri kita. Barulah wujud proses saling melengkapi, saling mengajar dan diajar dalam sesebuah ikatan pernikahan.











Lazimlah apabila usia meningkat dewasa persoalan-persoalan berkaitan pernikahan dan rumahtangga adalah soalan yang akan ditanya oleh sesiapapun. Tapi tak perlulah nak ambil hati sangat kerana kadang niat mereka bukan mahu menjatuhkan atau memerli, jauh sekali. Jika ditanya berkenaan perkara-perkara masa hadapan yang kita sendiri tidak punya pengetahuan tentangnya kadangkala lebih baik senyap dan biarlah mereka dengan sangkaan-sangkaan mereka. Selebihnya, biarkanlah masa dan waktu yang memberikan jawapannya.




"In a marriage, one should forget about falling in love. Falling is never a good thing. Love as we know it (from our romantic notions) is simply another word for physical attraction. It lasts usually for a couple of years and then starts to decrease. Since you want your marriage to last a lot longer than that, it is a good idea to focus on respect which will grow into love. Not falling into but growing into. What does that mean? It means that 25 years after you have been married every time you look at your spouse you fall in love all over again. Growing in love means evolving a common language of looks, signals and words that only you two can understand. It is almost magical to see it work. I wish it for all those who read this. That is heaven on earth. So it is respect, honor and dignity that result in love. This love is where your spouse will stand up for you and defend you, never laugh at you in public, be considerate of your faults and hide them and be focused on the many good things that you bring to the marriage. This love means that she/he will not complain about the difficulties that may happen along the way but will work with you to overcome them and stand in the night and cry before Allah and ask for His intervention. This is the person who will never leave your side as long as you live and will pray for your forgiveness when you are gone. In my experience this is the only person who you can rely on to do it, for all others will forget after a while."


---
Catatlah apa-apa ilmu dan pengetahuan yang dirasakan berguna. Jikalau bukan sekarang, mungkin bergunanya ia pada masa hadapan.

Comments