Tuhan lebih dahulu menjawabnya.

Bismillah


Ada ketika kita ingin katakan Tuhan itu kejam. Tapi, Tuhan lebih dahulu mengatakan pada penduduk bumi bahawa "Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”(39:53), sentiasa memberikan kesempatan-kesempatan buat hambanya.

Ada ketika kita ingin katakan Tuhan itu tidak adil, memberikan sesuatu yang kita tidak suka. Dan memberi apa yang kita suka pada orang lain. Tapi, Tuhan lebih dahulu mengatakan, “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu" (2:126).

Setiap pertanyaan kita sebenarnya Tuhan lebih dahulu menjawabnya. Cuma mungkin, kelemahan kita sebagai hamba, sulit untuk memahami  dan menemukan jawapanNya yang hanya ditemukan dalam sabar. Sabar itu sendiri sudah cukup sulit kerana  kadang ia hanya perlu seminit dua, kadang berbulan, dan kadang hingga penghujung hayat kita perlu terus bersabar. Namun, tetaplah memandang sesuatu situasi itu dengan hikmah. Nanti-nanti kita akan nampak nikmatNya.



"Result come when you truly believe it comes from Allah. When we start reliance on ourselves, that when He pulls away, than all you see is just problems and fitnah."
- Ustaz Nouman Ali khan.


---

At the end of everyday, whether it was good or bad day, promise yourself that you will do your best tomorrow.

No comments:

Post a Comment