Dia adalah perempuan bahagia.

Bismillah

She thought the sunset was pretty but I thought she was prettier. :)


Perempuan tidak selamanya menunggu, kan? Kerana menunggu adalah kerja bagi orang yang tidak punya kerja. Lihatlah mereka-mereka yang menunggu, hanya boleh meratap dalam detik-detik yang semakin menjebak. Saat ini adalah saat penyempurnaan takdir yang tetap berjalan. Maka jadikan ia sebaik-baik masa, dalam hikmah yang terbentang luas dari pemikiran. Hiasi saat ini dengan mencari dan memberi, tentang ilmu misalnya, yang kita tahu tidak berpenghujung.


Perempuan tidak selamanya menunggu, kan? Kita boleh saja menjemput. Menjemputkan ilmu misalnya, dari pengalaman-pengalaman orang sekeliling yang berserakan. Tinggal kita petik, kita olah sedemikian rupa dan kita padupadankan ia menjadi sesuatu yang bermakna untuk dijadikan bekalan kini dan nanti. Semakin kita menjemput ilmu, semakin kita akan berasa bahawa betapa Maha Besar Allah mengizinkan kita belajar dari pengalaman-pengalaman orang lain.


Perempuan tidak selamanya menunggu, kan? Sebab waktu pun tidak pernah menunggu. Ia dalam detak sendirinya, tetap akan menyeret kita dalam waktu pertanggungjawaban pada Allah, ketika suatu hari akan ditanya “Kau isi apa waktu menunggumu?”, takutlah jika semua bersaksi bahwa kita hanya menjadi penunggu, tanpa amal yang menyelamatkan.


Dan sememangnya setiap perempuan tidak selamanya menunggu. Kerana Allah ciptakan kita bukan hanya sekadar untuk menunggu bayang-bayang imaji sebaliknya untuk berdaya guna bagi semesta. Membuat karya dan mencipta rasa. Belajar untuk tetap indah tanpa memanjang dan menayangkan kesepian yang panjang dalam dunia maya. Tetaplah memperbaiki diri dan menata hati agar kita semakin menjadi yang terpilih, menjadi perempuan yang dicemburui bidadari.


Tidak, kita tidak perlu berubah. Kerana banyak orang yang memaksakan diri untuk berubah, akhirnya mereka hanya kembali kepada dirinya yang semula - yang ingin dia gantikan. Tapi kita harus 'bertumbuh'. Memilih menjadikan masalah dan pengalaman sebagai pelajaran hidup yang membuatkan kita semakin 'kaya'. Membiarkan setiap rangkaian pelajaran itu membuat diri kita difahamkan bahawa kita perlu mengubah diri.


'Bertumbuhlah' besar. Membesarkan ilmu, membesarkan amal. Membesarkan hati bukan kepala. Membesarkan cita-cita, membesarkan cinta. Membesarkan ikhtiar, membesarkan tawakal. Membesarkan ikhlas, sabar dan syukur.


'Bertumbuhlah' dewasa.





---
Kamu tahu siapa yang lebih memikat dari perempuan cantik? Dia adalah perempuan bahagia. 

Comments