Love lesson (vii) Love.

Bismillah



"Many years ago, our father Ibrahim (alayhissalam) made a choice. He loved his son. But He loved God more. The commandment came to sacrifice his son. But it wasn’t his son that was slaughtered. It was his attachment. It was his attachment to anything that could compete with his love for God. And the beauty of such a sacrifice is this: Once you let go of your attachment, what you love is given back to you—now in a purer, better form." 
- Yasmin Mogahed


Guru saya selalu bercerita  berkenaan kisah Nabi Ibrahim a.s setiap kali menyebutkan perihal cinta kerana katanya, hikmah yang diambil daripada kisah tersebut jelas membuktikan bahawa perasaan cinta itu sangat berkait rapat dengan ketauhidan. Situasi yang dihadapi oleh Nabi Ibrahim adalah untuk memilih diantara cinta kepada manusia dan ketauhidannya kepada Allah. 

Cinta dan ketauhidan itu sangat dekat kerana seringkali sesuatu atau sesiapa yang kita cintai itu mampu menjadi 'keterikatan' kepada diri kita seperti yang sering disebutkan dalam kitab-kitab tasawwuf dan ahli-ahli Sufi, bahawa perasaan cinta merupakan perasaan paling kuat dalam diri seorang manusia. Jika ia tidak dikemudikan dengan baik, kita mungkin akan 'hilang diri'.

Namun, dalam hal-hal yang melibatkan perasaan itu bukanlah atas kekuasaan diri kita untuk menentukannya. Seperti kata Shaykh Abdul Aziz Fredericks dalam satu kuliah;



"It is Allah who brings ulfa between people's hearts." So, if you've got it, you've got it. Affection is a gift from Him the Creator. 



Sebagai hamba yang mengenal diri dan tahu sejauh mana kelemahan diri kita, ada baiknya jika urusan hati dan perasaan itu diserahkan sepenuhnya pada Sang Pemilik, biarlah dia yang menjaganya kerana kadang kita sendiri pun tidak mampu untuk menjaga hati kita sendiri. Perasaan cinta yang hadir dalam jiwa manusia itu tidak pernah salah bahkan ia tiada kaitan dengan halal mahupun haram. Namun seringkali cara kitalah yang menyebabkan ia menjadi fitnah hingga kadang 'merosakkan' diri sendiri. Cinta boleh jadi sumber masalah, namun jika kebijaksanaan yang menjadi landasannya, maka cintalah yang akan mendewasakan kita. Mendidik kita untuk bijak dalam mengemudikan rasa dan yang sangat penting, tidak sesekali menjadikan ia sebagai satu 'ketergantungan' dan 'keterikatan' buat diri. Dibimbangi apabila meletakkan ketergantungan pada sesuatu yang bersifat sementara, kita akan kecewa dikemudian hari. Bukankah tiada yang kekal selama-lamanya di atas muka bumi ini?

Sering disebutkan oleh Ust. Fakhrurrazi dalam pengajian kitab Allah; Syariat dan Hakikat, kaitan cinta dan ketauhidan ini lebih banyak difahami oleh mereka yang berada di alam pernikahan hinggakan pernah saya mengutarakan soalan, lalu Ustaz kata, "Ary takkan faham sekarang, kena nikah dulu." Dengan batasan ilmu yang dimiliki, cukuplah  memiliki kefahaman bahawa cinta kepada Allah itu adalah cinta yang mengikat (tauhid), sedangkan cinta kepada manusia itu adalah cinta yang membebaskan (dari segala ketergantungan dan keterikatan). 

Ketahuilah bahawa cinta yang baik tidak  sesekali menyakitkan bahkan ia menghadirkan ketenangan dan kelapangan. Kerana itulah cinta kepada Allah perlu lebih banyak dipasakkan ke dalam hati agar bila tak diberi apa yang kita nak, kita tidak terlalu merasai kehilangan dan kesedihan yang berpanjangan, bahkan rasa redha menerima ketentuan. Sekiranya diberi apa yang kita nak sekalipun, kita tidak melebih-lebihkan perasaan kerana sedalam mana cinta kita kepada sesuatu atau sesiapapun, ia tidak seharusnya melebihi kecintaan kita kepada Pencipta. 

Jangan sesekali memaksa orang menerima cinta kita kerana hanya Allah sahajalah yang mampu menumbuhkan rasa. Seringkali sesuatu yang lahir daripada keterpaksaan tidak selalunya melahirkan cinta bahkan kebencian. Allah sentiasa lebih tahu apa yang Dia sedang lakukan. Andai tak diberi apa yang kita nak, Dia hakikatnya memberikan apa yang kita sebenarnya lebih perlukan. Sekiranya seorang manusia itu diberikan segala dunia dan isi-isinya sekalipun, akan selalu ada satu kekosongan di dalam hati yang hakikatnya tidak boleh diisi melainkan dengan cinta kepada Allah dan dengan amalan yang membawa kita kembali kepadaNya dan mengingatiNya selalu.










The true essence of love - it`s not about winning someone and it's not about owning a relationship. It's about being happy because you know you've loved someone and it's about being guiltless because you know that you didn't take away someone from anybody. You just loved, and loved unselfishly. Even if that person can never be yours, even if you know it can't last forever. 





---
Allah is Al - Wadud, the source of love. If you want real love, you have to seek the One who created love. Only then, will you find true love. Selamat menghidupkan cinta Tuhan. :)

Comments