Pray.

Bismillah

credit

Once, all villagers decided to pray for rain. On the day of prayer all the people gathered but only one boy came with an umbrella.



That's faith.




(i) 

Payung tidak mampu menghentikan hujan, tetapi dengan payung kita mampu berdiri dalam hujan tanpa perlu kebasahan. Begitu juga dengan keyakinan, ia mungkin tidak memberi kita kemenangan, tetapi ia mampu memberi kita kekuatan untuk bertahan dalam menghadapi ujian.





(ii)

Doa bukan hanya sekadar menjadi senjata yang melindungi dari merbahaya. Tetapi doa juga adalah ruang kita merasai kebersamaan bersama Tuhan, mengakui kebergantungan kita kepadaNya, dan tidak lupa, ia adalah cara yang paling sopan dalam mengungkapkan "keinginan". 




"Sentiasa ada juga orang-orang yang sebenarnya, berjuang di dalam hatinya sendiri, meratib harapan dan keyakinan tanpa lantang disuarakan. Masih, ada orang-orang yang begitu." 
- Kak Umairah.



---
Teruskan berdoa. Tuhan itu masih selalu mahu Mendengarkan. 

2 comments:

  1. Assalamualaikum kak ary. saya rasa akak kena buat buku la. macam mana nowadays people buat, sebab ada jiwa yang perlukan buku yang dikarang ayatnya seperti akak ni. every word that you wrote..there is always a peaceful inside. n sure, Hadza Min Fadhli Rabbi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam, kebanyakan tulisan untuk diri akak sendiri sebenarnya. Jazakillah. Ambillah mana yang bermanfaat. Segala yang indah tu hanya dari Allah sahaja kan.

      Wahida tahun ni stpm kan? Belajar elok2 okay. Fight for your dreams. InsyaAllah Allah permudahkan. :)

      Delete