Are you there God?

It's not Margaret but I DO have a lot of questions.







Bilakah aku dapat tenggelam
penuh dalam sinar-Mu
hingga segala persoalan dan hal-hal dunia
tak menyebabkanku apa-apa?
dan tiada yang lain selain aku sendirilah,
yang menggerakkan segala laku
atas nama-Mu.






















Bilakah jiwa aku akan tangguh seperti kebisuan-Mu?
hingga tangis, tawa, sedih atau gembira,
hanyalah jika aku mengkehendakinya.



















Bilakah hati aku akan sekukuh kegelapan-Mu?
hingga kekaguman, kebanggaan
atau apa saja membelenggu
tak mengotorkannya.
























Bilakah aku memiliki kesedaran tertinggi?
di mana fikiran dan emosi
tunduk di bawahnya
di mana aku kosong
lepas dari keinginan untuk terikat
dan keinginan untuk bebas.



















Berilah aku pengetahuan
yang mengandungi cahaya-Mu
anugerahkanlah aku hasrat yang tanpa nafsu
kerendahan hati yang sentiasa memohon
dan bertanya kepada-Mu

apa yang sebenarnya aku perlukan?
apa hakikatnya yang aku dambakan?















وَلاَ تَكِلْنِيْ اِلىَ نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ


"Dan janganlah engkau serahkan aku kepada diriku sendiri walau sekelip mata."

Comments