It's always in the shades of grey.

 


Lucu bila menyedari aku kini telah berada pada tahap di mana aku melihat, mendengar, menyaksikan segala sesuatu tanpa benar-benar boleh menghitam dan putihkan hal-hal itu. Segala sesuatu adalah kelabu. Seperti Bumi yang bulat, di mana lingkaran dan bulatan memiliki titik sudut yang tak terbatas. Begitu pula segala sesuatu yang boleh dilihat dari sudut pandang tanpa batas. Layaknya sebuah lingkaran, kita boleh saja mengelilingi sesuatu untuk melihat hal itu dari sudut pandang tanpa batas. Hal itu buat aku sedar pada akhirnya aku memang boleh memilih dari sudut pandang mana aku melihat sesuatu, tapi aku tak akan pernah boleh menentukan bahawa sudut pandangku terhadap sesuatu tersebut adalah yang paling benar atau paling salah. Di situlah kerendahan hati lahir, bahawa hanya Tuhan yang boleh menilai kebaikan dan keburukan apa pun dan siapa pun.

Moga dihujung Ramadan yang mulia ini, kita boleh belajar mendidik diri melihat segala sesuatu dari sudut pandang terbijaksana. 




"Life is never black or white. It's always in the shades of grey. Life isn't about knowing all the answers. It's about exploring the depth or richness behind the range of ambiguity within all 5,000 shades of grey. Black or white is an easy label but living life in the grey areas pushes you further." - donnalynn civelo



Comments