captures

Keep going.

2:10 AM



"The ones who stood still, were the ones thinking what to do next, and the ones who were running did not have a place to go but they just kept going. The same way some people live their lives without knowing what will happen next. No rules, no plans, just movement, and living like that was enough to make me happy. It was enough to make me understand how some things cannot be thought out, how some things are meant to happen, and how some things hit your world like a comet and change its course forever."

Let go of expectations and attachments. Learn to just flow with life. Everything is temporary both good and bad, all you have to do is just enjoy the ride.


Whenever you feel like give in up, take a deep breath and remember all the dreams you have not achieve yet. Go and get it!





:)

captures

Diari Ary (ii).

12:38 AM

Bilamana sekolah terpilih jadi tuan rumah sukan peringkat zon dan hari sukan jatuh pada hari yang sama konvo saya, tak pasal-pasal diamanahkan pegang AJK persembahan dengan alasan, "AJK persembahan kena latih sebelum hari sukan jadi kalau tak hadir hari sukan pun takpa yang penting latih murid." Mulanya cemas juga la sebab tak pernah pun latih murid persembahan sebelum ni (selalu mengelak :P) tapi bila dah "kena buat juga," hmmm, buat jak. Dan selalunya kita hanya akan tahu kita boleh buat bila kita dah buat. Syukur juga dipermudahkan dan wakil PPD Nabawan puji persembahan diorang. Dari mula lagi dah yakin dan percaya dengan budak-budak ni, sebab budak pedalaman - tulang besi urat dawai. Bagi la apa pun, diorang boleh buat, insyaAllah. Haraplah dalam akademik pun macam tu heh. Ameen.


video


Selesai sukan peringkat zon tak pasal-pasal kena aim dengan dengan guru-guru lain, "Ary, sedialah jadi guru persembahan lagi tahun-tahun hadapan, tetap dan berpencen." Erk. 



---
p.s: link ni mungkin berguna untuk sesiapa yang pegang AJK persembahan untuk hari sukan sekolah atau idea untuk senamrobik sekolah/kampus di masa hadapan. Yang penting, guru kena mahir step dulu baru boleh latih murid. #sharingiscaring ^^,v

captures

We are not for sell.

10:05 AM



There’s something beautiful when we keep certain aspects of our life hidden. That's why it's important to keep your mystery in a world of people who love to be so exposed.

Wanita, apabila terlalu banyak menyumbar, maka pesonanya akan hilang sedikit demi sedikit. Yang tadi dilihat ayu akan menjadi biasa saja kerana sering diumbar. Baik berhijab, berniqab mahupun tidak.


#selfreminder
#peaceYo ^_^v

captures

That's love.

12:35 AM


4 Nov 1979 - 18 April 2015.

"Sesungguhnya telah ditakdirkan oleh Tuhan, bahawa tiap-tiap roh, tiap-tiap semangat itu mempunyai pasangan pula untuk pertalian hidupnya, merasa beruntung dia bilamana bertemu dan merasa sengsara bilamana berpisah. Tetapi Allah mentakdirkan juga roh itu berpisah dari pasangannya di waktu hidup, yang seorang lebih dahulu meninggalkan yang lain. Itulah dia sengsara dunia. Kelak di akhirat, tentu akan bertemu dia kembali. Itulah kebahagiaan akhirat. Maka jika luput daripada diriku kebahagiaan di atas bumi ini, maka akan saya tunggu kedatangan kebahagiaan itu diatas pintu lawang langit."


- Petikan roman Margaretta Gauthier, Alexander Dumas Jr. Terjemahan Prof Dr. Hamka.



There are moments in life when you wish you could bring someone down from heaven. To spend the day with them just one more time, give them one more hug, kiss them goodbye or hear their voice again.


But if you really care about someone, you will pray for them. You will make time to make Dua for them and they will be in the heart of your prayers. Because that is what really caring about someone means. Talking to Allah s.w.t about the people you care about. Even until the moment when they are no longer in the world. That's pure, that's real, and that's love.


reflection

Search for the real.

4:45 AM


pinterest

"I no longer look for the good in people, I search for the real, because while good is often dressed in fake clothing, real is naked and proud no matter the scars."


Kerana pada akhirnya, yang ingin kita kenali dari seseorang adalah sisi dirinya yang sebenar-benarnya  kan? Bukan bayangan kita tentangnya apatah lagi image yang sudah terlanjur terbentuk media sosial.


---
"Don't pay too much attention to other people's curated public lives. They only show you what they wanted to show." ^_^v

captures

Cerita-cerita kehidupan.

11:41 PM

Bismillah


"so rescue yourself from these general themes and write about what your everyday life offers you; describe your sorrows and desires, the thoughts that pass through your mind and your belief in some kind of beauty — describe all these with heartfelt, silent, humble, sincerity and, when you express yourself, use the things around you, the images from your dreams, and the objects that you remember." 
— Rainer Maria Rilke, letters to a Young Poet


Sorry Cikgu Ary.


Memandangkan sekolah saya kurang murid, maka satu tahun cuma ada satu kelas sahaja dan saya diamanahkan untuk menjadi guru kelas tahun 4, kelas paling ramai (19 orang) berbanding kelas-kelas yang lain. Boleh dikatakan kelas tahun 4 antara kelas yang 'tak pernah lagi buat masalah' dan menurut cikgu-cikgu lain pun, kelas tahun 4 antara kelas yang 'murid-murid dia semua baik-baik.' Tapi biasalah, 'budak', tak lari juga dari ke'jajal'an dan perangai nakal diorang yang kadang buat cikgu naik angin. -_-

Semuanya bermula waktu kelas Sains yang lalu, semangat dah saya nak mengajar hari tu sebab masuk topik best Sistem Suria. Dah rancang aktiviti nak buat dengan murid tapi hmmm, kadang kita hanya mampu merancang. Ada satu insiden yang berlaku waktu tu membuat saya rasa nak flip meja. Tak pernah naik angin sangat pun dengan budak-budak ni tapi hari tu saya rasa benda tu dah cukup melampau. Malas nak berdrama lebih saya terus keluar dari kelas. Bila tak nak guna kekerasan kena la pandai main psikologi dengan budak-budak ni. Seharian ignorekan diorang sekadar nak tunjuk yang saya sangat kecewa dengan sikap diorang dan biar diorang tahu apa yang diorang buat tu, SALAH. 

Sebelum balik diorang datang ramai-ramai depan bilik guru minta maaf dan tak pasal-pasal satu bilik guru sampaikan budak-budak kelas lain pun tahu, "Cikgu Ary merajuk dengan kelas tahun 4." Seriyes rasa  nak duduk bawah meja waktu tu, tak pasal-pasal benda tu tersebar satu sekolah. T_T


Cikgu mana yang tak sayangkan murid. Dan mungkin sebab terlebih sayang jugakla kadang kita mudah terasa hati dengan orang yang kita tak sangka boleh melukakan hati kita. Apa-apa pun kena juga reflek diri sendiri balik dan secara tak langsung mendidik saya mungkin selama ni kita sebagai anak pun ada terkecilkan hati ibu bapa tapi tak sedar dan Allah sengaja datangkan ujian-ujian kecil ni untuk buka mata kita. 






Saya dah maafkan semuanya dan yang pasti maaf bukan sebab dipujuk dengan makanan okayyy tapi mestilah sebab cikgu saaaayanng anak-anak murid cikgu, lillahita'ala, eh. ^^,









'Samiah sudah hidup di Syurga.'


Kalau ditanya mana satu sekolah yang perfect di dunia ni, memang tiada. Di mana-mana sekolah pun memang tak lari dengan isu-isu yang tipikal sebab inilah realiti kehidupan dunia, jauh dari 'segalanya sempurna'. 


Di sekolah saya ada seorang cikgu yang sangat bermasalah, itu pun dengar dari guru-guru bahkan guru besar sendiri yang cerita pada saya, bukan dijadikan bahan umpatan tapi lebih lagi sebagai peringatan buat saya yang masih baru merangkak nak memahami dunia pendidikan. Cikgu Din (bukan nama sebenar) adalah cikgu paling senior di sekolah dan dua tahun lagi cikgu tu dah nak pencen dah pun. Cikgu Din selalu tak datang sekolah, kadang datang tapi tak masuk kelas, kadang masuk kelas duduk saja tak mengajar, murid bising macam pasar malam. Di bilik guru, meja dia menghadap meja saya, kadang nampak dia termenung jauh, entah apa yang dia fikirkan. Jarang dengar suara dia, senyap memanjang. Mulanya saya fikir Cikgu Din mungkin dah bosan mengajar tambah lagi di hujung-hujung perkhidmatan ni. Rupanya saya silap. 


Dua tahun lepas Cikgu Din pernah duduk rumah guru depan sekolah bersebelahan dengan stor sukan. Dia duduk rumah tu sebab senang jaga isterinya yang sakit.  Murid-murid semua kenal dengan Mak Cik Samiah sebab mak cik tu selalu duduk berehat depan rumah guru tu dan mak cik tu baik kata mereka. Cikgu-cikgu pun kenal sebab kalau ada aktiviti sekolah Mak Cik Samiah mesti akan tolong sekali. Tak siapa sangka suatu pagi tu adalah hari terakhir akan nampak Mak Cik Samiah duduk depan rumah. Petang tu dia meninggal sebab penyakit jantung kata mereka. Semenjak hari tu Cikgu Din jadi macam sekarang, semacam hilang semangat hidup. Cikgu Din dah tak tinggal di rumah tu lagi dan sampai hari ni budak-budak pula yang suka duduk dekat tangga rumah tu. Kalau duduk saja-saja takpa tapi budak-budak ni siap menconteng pula dekat tangga tu yang buat Cikgu Mahathir naik bengang sangat semalam. 








Hidup hanya sekadar pinjaman kan, dan orang-orang yang kita sayang pun akan tiba satu saat kita perlu redha untuk melepaskan mereka kembali kepada Pencipta. Hargai setiap momen bersama dan yang paling utama kita tetap perlu meneruskan kehidupan sebelum kita pula menyusuli mereka nanti.



May you rest in peace.



captures

View from my window.

5:38 AM




“If you ever find yourself empty from something you cannot know or name, find a stretch of ocean, a field, or a mountainside, or even clouds or trees. Because there are 1000 simple ways to fill your tired soul so you can remember how to be, how to see, and most importantly, how to breath.”  - Victoria Erickson

captures

Jejak.

1:12 AM


14 Julai 2013




Dalam perjalanan kehidupan, selalulah meninggalkan 'jejak' yang baik agar nanti bila kita tersesat, ada jejak yang boleh menuntun kita pulang.



---
I hope you never lose faith in Allah. :)

excerpt

"Tempat berlindung paling aman."

9:28 PM


Untuk perempuan yang sedang di pelukan (doamu).

"Crush is broad strokes, love is microscopic. It's better to be something to someone, instead of everything to no one."

I hope you find someone who calms the storm within your soul. Cause the person you love should be where you can calm your soul. They should be your safest place to be yourself. Life is hard enough. That person should be your solace.  





Didoakan kelak menemukan tempat berlindung paling aman. InsyaAllah. ^_^




---
"real love brings about calm not inner torment. True love allows you to be at peace with yourself and with God. That is why Allah says; "that you may dwell in tranquility."(30:21) - Yasmin Mogahed.

captures

If we are happy, we are on the right road.

11:50 PM


My own tiny little world.

Those who think that the mountains don’t change are wrong: they were born out of earthquakes, are eroded by wind and rain, and each day they are slightly different, even though we do not notice that change. 
The mountains change and are pleased: ‘It’s good not to be the same all the time,’ they say to each other. 
Those who think that the trees don't change are wrong. They have to accept that they will be bare in winter and clothed in summer. And they reach beyond the place where they were planted, because the birds and the wind scatter their seeds. 
 The trees are glad. 'I thought I was just one trees and now see that I am many,' they say to their children springing up around them. Nature is telling us; 'Change!'
And those who do not fear the Angel of Good Fortune understand that they must go forward, despite their fear. Despite their doubts. Despite recrimination. Despite threats. 
They confront their values and prejudices. They hear the advice of their loved ones, who say: ‘Why do that? You have everything you need: the love of your parents, your wife and your children, the job it took you so long to get. Don’t run the risk of becoming a stranger in a strange land.’

Nevertheless, they risk taking a first step, sometimes out of curiosity, sometimes out of ambition, but generally because they feel an uncontrollable longing for adventure. At each bend in the road, they feel more and more afraid, and yet, at the same time, they surprise themselves: they are stronger and happier.

Joy. That is one of the main blessings of the All-Powerful. If we are happy, we are on the right road.
- pg. 54-55; Manuscript Found in Accra.



---
"Congratulations for choosing to be a teacher, the only profession with a university degree that allows you to legally punch out of work at 1.15 p.m. daily. If you think teaching is hard, then I have news for you; there isn't a single job in this world that's easy." - Teacher Dilla.

books

Helen.

8:23 AM




Suatu ketika dahulu, sekitar tahun 1920-an di New York, orang buta dan orang-orang kurang upaya sering diperbodohkan dan dipertonton. Mereka dijadikan bahan ketawa dan dibawa ke pentas supaya berlagak seperti badut, tersadung pada benda-benda yang diletakkan di hadapannya lalu terjatuh. Mereka dianggap sebagai satu hiburan selalunya dalam pertunjukkan makhluk aneh. Tetapi Helen keller, seorang wanita pekak serta buta telah mengubah tanggapan orang ramai daripada mengejek kepada mengambil berat perihal masyarakat istimewa.








Dilahirkan dalam sebuah keluarga yang terkenal dan dihormati, Helen keller pada awalnya merupakan bayi yang riang dan sihat sehinggalah umurnya mencapai 19 bulan, apabila beliau diserang penyakit ganjil yang menggerunkan. Beliau mengalami demam panas dan terbaring kaku di atas tilam. Para doktor hari ini percaya bahawa Helen mungkin telah menghidap ensefalitis, iaitu radang otak yang disebabkan oleh bakteria atau virus. 


Namun Helen berjaya sembuh tetapi selepas itu beliau didapati tidak dapat mendengar dan melihat. Dunianya berubah menjadi sunyi dan gelap hingga lama-kelamaan beliau lupa segala perkataan yang diketahuinya dan berhenti bercakap. Beliau terkurung dalam dunia yang tertutup kepada orang lain dan tidak berkomunikasi dengan sesiapa pun. 


Ketika usia hampir mencapai 7 tahun, Anne Sullivan yang pada masa itu berusia 21 tahun telah dipilih sebagai insan yang paling tepat menjadi guru Helen. Pada awalnya ia bukanlah suatu proses yang mudah buat Anne untuk memahami jiwa Helen kerana beliau ganas dan mudah marah, selalu memuaskan hatinya sahaja. Namun Helen mempunyai semangat dan keazaman manakala Anne pula memiliki kesabaran dan kasih sayang. Sesuatu yang menarik saya pelajari melalui didikan Anne terhadap Helen ialah perlunya seorang murid itu diajar bersopan dan mendisiplinkan diri dahulu kerana katanya, "menurut kata merupakan pintu bagi pengetahuan dan kasih sayang masuk ke dalam fikiran kanak-kanak." Tanpa kepatuhan, adalah mustahil untuk mengajarkannya perkara lain.


Kanak-kanak normal belajar berkata-kata dengan mendengar dan meniru percakapan orang di sekeliling mereka namun bagi kanak-kanak yang tidak boleh mendengar seperti Helen, mengeja perkataan pada tangan mereka antara kaedah yang boleh membantu "membekalkan" fikiran mereka dengan perkataan-perkataan. Selepas berminggu-minggu berjuang dan berusaha untuk membimbing Helen untuk berkomunikasi dengan membentuk huruf pada tangannya, Helen mula menunjukkan peningkatan dan kemajuan. Helen berkomunikasi dengan merasa bibir serta tekak pasangannya ketika mereka bercakap dan mengeja pada tangan mereka. Pendidikan yang digunakan Anne dalam mendidik Helen menjadi pelopor dalam bidang ilmu Pendidikan Khas Kanak-Kanak pada hari ini.


Apabila Helen mencapai usia dewasa, beliau nekad membantu orang lain yang mengalami masalah yang serupa dengannya. Beliau turut mengabdikan dirinya untuk menjelajah ke seluruh dunia dengan mewakili Yayasan Orang Buta Amerika. Beliau turut berjuang untuk hak masyarakat istimewa dan berkempen untuk perjuangan-perjuangan kemanusiaan. Meskipun keadaan dirinya sedemikian, semangat dimiliki Helen adalah sesuatu yang sangat dikagumi oleh sesiapa sahaja yang membaca kisah beliau. Beliau berjaya mengatasi kecacatan fizikalnya untuk mengecapi kerjaya yang cemerlang sebagai penulis, pejuang hak wanita, aktivis sosial dan pejuang bagi manusia istimewa di seluruh dunia. 





"Guru saya telah mengajarkan bagaimana satu perkataan dari tangannya menyentuh kegelapan fikiran saya, lalu saya terjaga dalam kegembiraan hidup. Dahulu saya bisu sekarang saya berkata-kata. Saya terhutang budi dengan belas kasihan dan pertolongan orang lain. Melalui kasih mereka saya menemui jiwa saya, Tuhan dan kebahagiaan. Kita hidup bersama-sama dan untuk satu sama lain. Banyak yang kita boleh lakukan bersama. Hanya kasih yang dapat meruntuhkan tembok antara diri dan kebahagiaan kita. Seperti suruhan Tuhan yang paling utama ialah; "Sayangilah kamu antara satu sama lain.""
- Helen Keller. 


books

Kitab ASH II.

12:48 AM




Hati manusia adakalanya tersangkut dengan ilmu, maka hatinya merasai dirinya alim dan memandang rendah orang awam atau jahil.
Hati manusia adakalanya tersangkut dengan amal, maka jiwanya merasa ia mulia dengan amalnya dan memandang rendah orang yang kurang amal.
Hati manusia adakalanya tersangkut dengan harta, maka dia akan merasai bahawa dia orang kaya dan memandang rendah orang miskin.
Hati manusia adakalanya tersangkut dengan pangkat, maka ia merasai dirinya tinggi dan berkuasa hingga memandang rendah orang bawahan dan lemah.
Sememangnya kita sebagai manusia perlu memiliki amal ahli abid dan ilmu para ulama. Namun jangan sampai tersangkut dengan ilmu dan amal hingga merubah hati daripada sifat fakir kepada kemegahan. Ia adalah tipu daya yang membawa seseorang bertambah tebal hijab hatinya dan membuatkan ia semakin jauh dengan Allah s.w.t.
- Walid Al-Malik; Kitab Tauhid - Allah Syariat dan Hakikat II

Dikongsikan oleh guru saya, katanya sabar itu hakikatnya ada empat tingkatan;

Pertama, sabar daripada kemaksiatan, iaitu apabila seorang hamba meninggalkan kemaksiatan kerana yakin bahawa maksiat akan ada pembalasan daripada Allah dan ia boleh menghilangkan cahaya dalam diri.

Kedua, sabar dalam ketaatan kepada Allah, iaitu apabila seorang hamba beribadah dan menjalankan perintahNya. Hasilnya dia akan menerima cahaya ke dalam hatinya atas asbab kesabarannya dalam ketaatan yang dibuat.

Ketiga, sabar dalam bala Allah, iaitu apabila seorang hamba diuji dengan ditimpakan dengan sesuatu bala.

Dan yang keempat, yakni sabar yang paling sukar untuk dicapai iaitu sabar dalam kenikmatan Allah. Hakikatnya ramai manusia sebenarnya lepas untuk sabar dalam ujian Allah tetapi ramai yang tidak lepas untuk sabar apabila diberi nikmat.



Wallahualam. Ingatkanlah bila saya terlupa.

captures

Diari Ary.

10:24 PM

Bismillah,

Dalam famili, bapa antara orang yang selalu yakin, “Ana, tinggal di mana pun boleh ‘hidup’.” Diam-diam seorang bapa dia tetap kenal anak-anak dia. Mungkin sebab saya dah terbiasa hidup nomad dari zaman sekolah menengah sebab tulah bapa cakap macam tu. Dulu rumah di KK sekolah nun jauh di Tawau. Lepas habis SPM, PLKN pula dapat di Selangor. Apply IPG direzekikan Tuhan ke Penang. Sampai dah kerja pun tak berjodoh nak dapat yang ‘dekat-dekat’ dengan rumah. Hmmm, tapi okay jak pun. Mungkin itu cara Tuhan nak mendidik jadi lebih mandiri, insyaAllah.







Dua minggu duduk Nabawan memang seriyes sunyi, sepi dan sejuk. Tambah pula duduk rumah guru sorang-sorang, nasib baik ada jiran yang baik macam Cikgu Eddey and family, tak la sunyi sangat duduk sini. Hari-hari bangun 4.30 pagi tapi gerak ke sekolah jam 7.20, jalan kaki 3 minit dah sampai sekolah. 







Kalau ditanya apa yang paling saya rindukan, selain senyuman ibu dan lawak jenaka bapa, saya sangat rindu nak dengar Azan sebab rumah di KK dekat dengan masjid, hari-hari dengar Azan. Pindah sini, komuniti kampung majoriti Katolik, gereja diorang lagi besar dari bangunan sekolah. Pelajar Muslim cuma 13 orang sahaja daripada 100 lebih murid. Tapi komuniti sini biasa dah dengan Muslim sebab ramai guru-guru asal Semenanjung yang dah tertawan dengan Nabawan, eh. Macam tu la kata diorang. 

Jalan kampung sebelum sampai ke sekolah ada juga la kedai-kedai kecik. Dan yang pasti, jangan hairan kalau jumpa papan tanda “menjual minuman keras” di mana-mana sebab budaya orang-orang kampung sini memang suka “minum-minum” atau orang Sabah cakap, aramaitii. Tambah lagi bila masuk bulan Mei, musim-musim pesta menuai jangan sesekali keluar rumah waktu malam sebab memang akan terserempak dengan geng-geng mabuk-mabukan di jalan. Kunci pintu rumah, macam mak saya selalu pesan. Dan antara yang lawak juga la bagi saya, orang-orang sini memang suka sembang cerita hantu tak kira murid, guru dan orang-orang kampung. Masuk dua minggu ni dah banyak versi saya dengar. Mula-mula tu memang seram, lama-lama dah kebal dah, tak feeling sangat pun. Kalau jenis yang lemah semangat sebaiknya jangan join bila diorang dah duduk berkumpul sebab memang akan terselit cerita-cerita seram. 








Apa-apa pun, bersyukur dapat mengajar di sini sebab guru-guru semua baik-baik, sampaikan pak guard dan orang-orang kampung pun caring sangat siap nak bawa anak diorang teman saya duduk rumah hujung-hujung minggu. Macam ayat-ayat tipikal orang selalu cakap, kita akan lebih menghargai dan menyedari keindahan agama Allah bila duduk dalam komuniti Muslim yang sangat sedikit. Yakin jak, Allah selalu melindungi. InsyaAllah ameen.



___
"I want to be a woman who overcomes obstacles by tackling them in faith instead of tiptoeing around them in fear.” #YEP!

excerpt

Buat kita, anak muda.

12:10 PM

Bismillah

credits


They keep saying that beautiful is something a girl needs to be. But honestly? Forget that. Don’t be beautiful. Be angry, be intelligent, be witty, be klutzy, be interesting, be funny, be adventurous, be crazy, be talented - there are an eternity of other things to be other than beautiful. And what is beautiful anyway but a set of letters strung together to make a word? Be your own definition of amazing, always. That is so much more important than anything beautiful, ever. 
 
- Nikita Gill, Don’t Be Beautiful

Menjadi perempuan jangan hanya selalu dibuai mimpi. Asyik mengharapkan "imam" datang nak pimpin tangan bawa ke Syurga. Asiah isteri Firaun berkahwin dengan orang yang zalim, tapi dia tetap masuk Syurga. Walihah, isteri Nabi Luth AS berkahwin dengan seorang Nabi tapi dia tetap tak masuk Syurga kerana dia tidak beriman. Mariam AS tidak pernah berkahwin tapi dia tetap masuk Syurga. Jadi perempuan biar berilmu. Cinta dan kesetiaan pada Allah s.w.t tetap nombor satu.

Di kala ramai orang yang sedang memburu pasangan hidup, ketahuilah tidak semua yang tampan itu boleh setujuan. Tidak semua yang kaya boleh dipercaya. Tidak semua yang baik boleh mendidik. Tidak semua yang romantis boleh membuatkan kefahaman kita pada agama makin manis. Tidak semua yang dicintai itu boleh menjadi pasangan yang 'tangguh' dalam rumah tangga. Dan yang pasti, tidak semua yang kita cari adalah hal yang kita perlukan dalam hidup ini. 

Percayalah anak muda, semua itu hanyalah urusan duniawi belaka. Hidup jauh lebih besar dari sekadar percintaan dan perburuan pasangan sesuai yang diharapkan. Kerana percintaan hanyalah ujian kehidupan dan rumah tangga sekadar sarana, untuk mencapai cinta Yang Sebenarnya. 






Sibukkan diri dengan buku dan ilmu. Gapai cita-cita buat diri dan ibu bapa. InsyaAllah dipermudahkan jalan menggapai kejayaan. :)




---
Seandainya kita masih seorang yang bingung dengan diri, hati, jiwa dan perasaan sendiri, mungkin kita masih belum cukup berkenalan akrab sama Tuhan. hmmm. 

captures

Lady gagah.

4:18 AM

Bismillah

Hujan bulan Juli, Kota Kinabalu.

There are so many fruits you haven't tasted
So many beautiful songs you have not discovered
spices you've never heard of
and intriguing conversations you haven't had
there are oceans you have not felt
books you've never read
and souls your heart has not touched
there are stars you haven't seen
and loves you haven't loved
there's light you haven't felt
and sunrises yet to dawn
there are dreams
you haven't dreamt
and days you haven't lived
and nights you won't forget
and flowers yet to grow
and there is more to you
that you have yet to
know.



Masih banyak hal yang belum kita lewati. Masih banyak orang yang kita belum kenali. Masih banyak impian yang belum kita miliki. Maka, tinggalkanlah perkara yang membosankan, cari benda yang ada risiko, yang boleh cabar diri sendiri. Barulah hidup 'fun' dan ada makna.











"Never be afraid to try something new because life gets boring when you stay within the limits of what you already know."


1 Ogos 2016, bermulanya episod hidup baru sebagai sebahagian dari warga Nabawan, salah satu daerah pedalaman Sabah yang merupakan sempadan Malaysia dengan Kalimantan, Indonesia. Majoriti penduduk adalah suku kaum Murut dan Lun Dayeh. Rabu lalu dah melapor diri di PPD Nawaban maka sekarang officially salah seorang warga pendidik di daerah ini. 





Waktu cari sekolah hari tu ingatkan salah jalan sebab bila jumpa papan tanda Jalan Pamunterian tu kiri kanan semua ladang kelapa sawit. Bila masuk ke dalam lagi baru jumpa perkampungan. Sepanjang jalan ke sekolah kena lalu jalan tanah merah yang juga laluan lori kelapa sawit tiap hari. Sekolah saya diiktiraf sebagai sekolah pedalaman 1, jadi takdalah daif sangat pun keadaannya berbanding sekolah P2 dan P3. Jumlah murid dalam 100 lebih maka purata murid dalam satu kelas cuma 12 orang dan saya merupakan cikgu yang ke tiga belas di sekolah tu. 

Bila sembang dengan guru besar, dia kata dia nak saya tinggal rumah guru dalam kawasan sekolah juga cuma rumah tu belum ada air dengan elektrik lagi. Jadi dia suruh balik KK dulu Isnin baru pindah dan Selasa mula bertugas. Asal dapat rumah dekat dengan sekolah kira bersyukurlah sebab saya pun takda kenderaan dan tak ready lagi nak drive sendiri. Memandangkan saya seorang sahaja guru baru, jadi setakat ni takda housemate lagi sebab guru lain semua tinggal luar. Tak pernah lagi tinggal sorang sebenarnya. hmmm. 

Apa-apa pun, bagi saya semua ni demi pengalaman. Sebab tu bila kawan-kawan dan saudara lain tanya "Ready sudah mau jadi guru pedalaman?" saya kata "Okay jak," "Pergi jak," "Boleh jak bah" walaupun tak tahu lagi apa cabaran yang menanti di sana. Pensyarah Bainun pun selalu pesan dulu, sekolah posting pertama adalah sekolah yang akan diingati sampai bila-bila maka di mana pun di'campak', just go, you'll learn many things and you'll learn a lot about yourself. Usia muda kenalah kumpul banyak pengalaman, supaya nanti tak jadi orang tua yang membosankan, eh. :)




Semoga Allah menjadikan kita peribadi yang bermakna. Peribadi yang saat berbaur, mampu memberi semangat buat yang lain. Dan saat sendiri, mampu menguatkan dirinya sendiri. Bekerjalah untuk keabadian. 


InsyaAllah ameen. 

rants.

Matahary, since 2012.

8:55 PM

Bismillah





Sebenarnya saya dah lama nak buat entry ni sebab banyak orang tanya soalan yang sama. Anyway, buat anonimes yang tanya soalan di atas, Walaikumsalam dan terima kasih.


Ada eloknya kalau saya buat taaruf sikit. Nama diberi Azriana. Sahabat selalu panggil Ary atau Kak Ary. Tahun ni masuk 7 tahun tak move on lagi dalam dunia blog ni. Ruang saya berkongsi cerita, pendapat, pandangan dan reviu-reviu buku serta filem. Tapi kebanyakan pembaca blog mengenali saya melalui tumblr sebelum ini yang dah berzaman deactivatematah-ary.tumblr.com. Kalau rasa macam pernah followthanks!




matah-ary-deactivated20131105


Lepas dah move on dari akaun tumblr dan tak pernah kembali lagi, ada beberapa orang yang ambil nama Matahary dan saya tak kisah, it's okay. sebab saya tak pernah buat copyrights pun.

Beberapa bulan yang lalu pula, ada orang tanya, "Awak ada tulis zine ke?" sebab ada satu zine tu guna nama Matahary but don't worry, saya tak kisah, it's okay. Yang pasti saya tak pernah tulis zine, buku atau seantero dengannya. Saya hanyalah penulis picisan dalam blog ini sahaja. Harap maklum. 

Bukan teguran, sekadar nasihat buat sesiapa sahaja yang nak tulis zine, terbit buku atau hasilkan sesuatu karya atau jenama di masa hadapan, bila nak pilih satu jenama untuk produk atau karya yang kita nak jual pada orang lain, cuba google dulu nama tu, semak dah ada orang guna ke belum. Sebab tak bestkan kalau nama tu dah ada orang lain yang guna. Dan kadang orang lain boleh confuse bila kita guna jenama atau nama yang sama. Bagi sesetengah orang yang tak cool, diorang memang akan rasa marah nak flip meja bila tahu ada orang lain tiru/curi nama diorang. Seriyes.





But don't worry, you're dealing with Ary; seorang yang tak suka berdrama sinetron untul hal-hal remeh. It's okay. ^^,v

Sebenarnya nama tu tak ada la extravaganza sangat pun  tapi bagi saya sendiri, terlalu banyak kenangan dengan nama Matahary sejak 2012 yang membuatkan ia sangat special. Apa-apa pun, saya harapkan sesiapa sahaja yang menggunakannya  tetap menyebarkan cinta sehangat mentari dan gunakanlah ia untuk hal-hal baik yang boleh memberi manfaat buat orang lain. 


Zaman sekarang ni kita nak mendapatkan pengikut/followers/fans sangat mudah sebenarnya lebih-lebih lagi bila kita ada 'sesuatu' yang boleh diberi pada orang lain. Tak kisahlah awak nak datang dengan 'wajah' apa sekalipun; penulis, penyanyi, etc. Namun ketahuilah menjadi perhatian orang bukan hal yang mudah lebih-lebih lagi bila orang akan selalu perhatikan setiap tingkah laku dan sebarang kata-kata yang dituliskan atau dibicarakan. Tak kena sikit, sedialah keringkan hati untuk dibash. Tapi bila dapat label populariti atau dikenali ramai, walaupun kadang kita sendiri tak pernah minta dan berniat untuk itu, for meit's a bonus. You have the power to change people minds, you have the power to be a leader. Take it or leave it. Gunakanlah sebaik-baiknya. 


"If you are a leader, you have the power to change many things around you, but if you're not, you have the power to change many things in yourself."


Buat anonimes yang bertanya soalan dan sesiapa pun yang pernah confuse siapa pemilik blog Matahary ni, rasanya saya dah jawab soalan last tu dengan panjang lebar, and it's not Amalina or Ashikin. I don't even know them, maaf. It's me, Azriana. You can just call me Ary. Salam ukhuwwah. :)


captures

There's no need for regrets.

2:25 AM


Soulmath.


"Venusians all love each other; there are no exceptions. Nor is there any hatred, envy, or contempt. No one badmouths anyone else. There are no murders or fights. Love and caring reign. "Suppose someone were to die today - we wouldn't feel sad", the quiet young Venusian said. "We loved them with all our hearts while they are alive, so there's no need for regrets." - venus in wind; murakami.




---
The best medicine for humans is LOVE. What if it does not work? Increase the dose, never keep hatred. Peace yo! ^^,v

excerpt

Happiness is objective not subjective.

2:48 AM

Bismillah


Pinterest.

Kita seringkali terdidik akan sudut pandang kehidupan bahawa kegembiraan itu sesuatu yang bersifat subjektif. Dalam erti kata lain, setiap manusia memiliki makna kegembiraan masing-masing, ingin menjadi orang yang berjaya misalnya. Persoalannya berapa ramai manusia hari ini yang memiliki kejayaan dan merasai kebahagiaan? Ketahuilah bahawa ramai orang boleh memiliki kejayaan tapi hakikatnya tidak semua dapat merasai kebahagiaan dan kegembiraan.


Tempoh hari seorang sahabat berkongsi sesuatu yang membuat saya berfikir panjang. Katanya apabila manusia menganggap kegembiraan itu sesuatu yang bersifat subjektif, ini adalah sesuatu yang bahaya. Ia mendorong kita mula mencari kegembiraan itu melalui pelbagai sumber mengikut sudut pandang dan ilmu masing-masing yang akhirnya menyebabkan seseorang itu mudah terjerumus ke arah fahaman materialisme kerana kita menganggap kegembiraan itu 'pelbagai' dan pandangan kita dalam menafsir kegembiraan itu adalah hak individu. 


Hakikat sebenar kegembiraan itu adalah bersifat objektif, yakni 'tunggal'. Apakah sumber kegembiraan yang tunggal? Sudah semestinya Dia yang mencipta 'kegembiraan' itu buat kita. Tanpa sifat Penyayang dan Pemurah Allah, sudah tentu kita tidak akan pernah merasai kegembiraan di mana-mana alam sekalipun. 







Saya percaya tidak semua ajaran Barat itu salah kerana sehingga hari ini masih ada segelintir sarjana Barat itu ikhlas dalam menuntut ilmu untuk kebaikan umat manusia. Maka tidak salah sekiranya mengambil idea-idea mereka dengan tujuan mengajar kita untuk memandang sesuatu dengan positif. Dari sudut sejarah juga  telah terbukti bahawa banyak ilmu-ilmu yang dimiliki mereka kini sebenarnya berakar umbikan ilmu para ilmuwan Islam dari kitab-kitab yang telah dirampas dan dibawa balik ke Tamadun Barat. Yang penting neraca ilmu kita itu benar. 


Kata Carl Rogers; The good life is a process, not a state of being. Kehidupan yang baik itu adalah satu proses, bukan sifat kehidupan itu sendiri. Seperti setiap kita sedia maklum, sebelum dilahirkan ke dunia ini lagi Allah s.w.t. telah menetapkan tiga perkara buat kita yakni perihal rezeki, ajal dan jodoh. Namun adakah apabila kita lahir Allah mernzahirkan pada kita di mana rezeki kita? Siapa jodoh kita? Dan bila ajal kita? Tidak sama sekali. Sebelum mendapatkan rezeki, kita perlu melalui proses 'bekerja' terlebih dahulu. Untuk bertemu jodoh, kita perlu berusaha mencarinya terlebih dahulu dan untuk menemui ajal, kita perlu melalui proses kehidupan terlebih dahulu. Maka jangan terlalu asyik mengeluh andai kehidupan kita sekarang belum memuaskan hati kita kerana hakikatnya 'kehidupan yang bahagia' itu bukan terjadi sendiri tetapi ia perlu kepada proses 'usaha' untuk mencapainya.


Kemudian Carl Rogers menyambung; It is a direction, not a destination. 'Kehidupan yang bahagia' itu satu arah tujuan, namun bukanlah matlamat akhir. Setiap apa pun yang kita kejarkan untuk sebuah kehidupan yang bahagia di dunia ini bukanlah destinasi utama kita kerana kehidupan di dunia ini hanya satu arah tujuan yang mesti kita lalui untuk sampai kepada destinasi akhir yang lebih penting. Maka apakah kita benar-benar jelas dengan makna 'bahagia' itu sendiri? Adakah bahagia itu apabila kita banyak beramal ibadah? Adakah bahagia itu apabila kita menggembirakan kedua ibu bapa?  Lain manusia lain definisi bahagianya. Namun disebalik kepelbagaian itu terdapat satu titik persamaan iaitu kita akan menyandarkan kebahagiaan itu kepada sesuatu tidak kira dalam bentuk pekerjaan mahupun insan yang kita sayangi untuk mendapatkan rasa kepuasan.


Umumnya bahagia itu adalah rasa 'kepuasan' dalam diri kita dengan sandaran pada suatu peristiwa tertentu. Atau dalam erti kata lain, kita takkan mampu merasai kebahagiaan itu tanpa menyandarkannya pada sesuatu. Maka untuk kekal rasa bahagia, sandaran kebahagiaan itu perlulah pada sesuatu yang bersifat 'kekal' dan sesungguhnya hanya Allah s.w.t. sahajalah Yang Maha Kekal (Al-Baaqii) untuk kita sandarkan kebahagiaan kita.


Hidup ini hanyalah satu perjalanan, satu arah tujuan untuk menemui Tuhan yang Maha Kekal. Maka kebahagiaan atau  destinasi sebenar yang patut kita tujui ialah kehidupan selepas dunia nanti yakni akhirat kerana disitulah kita akan menemui kebahagiaan yang kekal bersama Tuhan.



Bahagia tak sekarang? Happiness is yours if you've found faith in God. InsyaAllah. :)



captures

A little note.

12:47 PM


Eternal sunshine.

"Is it strange for me to say that
If I were to die today
There's not a thing that I would change
I've lived well
Maybe I have made mistakes and been through my fair share of pain
But all in all, it's been okay, I've lived well

And the more that I see, the more that I know
I don't know anything, at all
Like the more that I breathe, and start to go slow
Of all the many things, I can only recall
 
All of the good things, good things,
only the good."




I humbly hope that one day when I'm gone, you would put me in this category; 
Best people give you memories. 

That's all. :)

Jazakumullahu khair. 

excerpt

We're still learning.

7:15 AM

Bismillah



 
"Kadang bila lampu isyarat hijau dan kereta di hadapan kita masih tak bergerak kita akan rasa marah dengan kelembapannya. Tapi bila kita lihat pada kereta itu tertera tanda L, kita akan mudah untuk memaafkan. Kerana kita tahu, dia hakikatnya masih belajar memandu. Maka begitulah yang kita harapkan ketika belajar, mengharapkan keampunan Allah jika kita berterusan belajar. Ibadah-ibadah kita hakikatnya masih banyak kecacatan dan kekurangannya, apabila kita berterusan belajar, sentiasa mengharapkan Allah memaafkan kita. Sepertimana solat yang kita dirikan selama ini, siapa yang berani menjamin semuanya sudah sempurna? Semuanya sudah tepat seperti solat Nabi? Tidak ada yang berani. Lalu apa jalan keluarnya? Ya, dengan berterusan belajar, InsyaAllah, Tuhan akan mengampunkan kita sekiranya kita masih belajar solat."


Seseorang yang dikira sampai ke tahap ilmu yang sempurna hanya apabila dia terus belajar. Rasa tidak berilmu hakikatnya sifat sejati orang yang berilmu kerana semakin kita belajar, akan terasa semakin banyak perkara yang tidak kita ketahui. Seperti yang sering diungkapkan, menuntut ilmu daripada buaian hingga ke liang lahad. Walau sebanyak mana pun ilmu yang telah digali oleh manusia, hakikatnya masih sekelumit dibandingkan dengan ilmu Allah yang melangit. Maka walau sebanyak mana dan setinggi mana pun ilmu yang dimiliki seseorang, dia sewajarnya terus merendahkan diri kepada Allah. Di antara tanda orang yang merendah diri dengan Allah itu, dia juga akan merendah diri sesama manusia.

Seandainya kita pernah menghadiri majlis-majlis ilmu dan bergaul dengan ahli ilmu yang sebenar, akan kita rasai ketenangan dan kerendahan hatinya. Tutur kata dan tingkah lakunya sangat menyenangkan. Semakin tinggi penghormatan yang diberikan oleh manusia kepadanya, semakin tinggi pula penghormatannya kepada manusia lain. Lihatlah sebagaimana Tok Guru ketika dahulu, hidupnya sederhana tetapi terlalu kaya dengan karisma dan wibawa. Orang bahkan sanggup mati kerananya. Kata-katanya yang lahir diikuti dari hati, bukan sekadar ambil hati. Apa rahsianya? People don't care how much you know, until they know how much you care – manusia tidak peduli sejauh mana pengetahuan anda, sehingga mereka tahu sejauh mana anda ambil peduli.

Ulama-ulama dahulu bukan hanya mewarisi ilmu para nabi tetapi yang paling utama mereka mewarisi ‘hati’ para nabi. Sifat-sifat mahmudah mereka begitu ketara. Setiap kali berbicara, pasti akan disebut kelebihan-kelebihan guru-guru mereka sebelumnya. Seperti dalam setiap karya-karya Buya Hamka, tiada satu pun karya ilmiah beliau yang tidak menyebut penghargaan ke atas guru-guru yang pernah mendidik beliau. Itulah adab seorang murid terhadap gurunya, jauh sekali berlagak seperti manusia yang serba tahu. Biarpun mungkin tidak punya peminat, tetapi pengikut yang setia tetap ada. Jiwa sufi yang tersemat di dalam diri menyebabkan mereka kaya di dalam kesederhanaannya. Mereka itulah murabbi sejati, sekalipun bukan seorang selebriti.






Hari ini sudah semakin ramai orang yang mempunyai kelulusan agama yang tinggi dan kepetahan berkata-kata yang sangat memukau, tidak kira di alam maya bahkan di dunia nyata. Namun, kita masih kekurangan orang yang mempunyai ketinggian budi dan kehalusan pekerti. Oleh kerana itu sebahagian para ilmuwan kini kebanyakannya hanya mampu mengumpulkan peminat, bukan pengikut. Kata-kata mereka hanya sekadar menjadi hiburan penyedap pendengaran, kurang diterjemahkan ke dalam bentuk tindakan yang membawa penyelesaian. 

Sepertimana lambakan status-status islamik yang kita temukan di mana-mana lebih-lebih lagi di alam maya ini, walau dibaca, di'reblog', di'retweet', di'share' banyak mana sekalipun, belum tentu mampu memberi kita rasa berTuhan. Kadangkala hal-hal melibatkan rasa perlu digali dan dicari semula dari 'dalam' diri sendiri, dan semestinya rasa itu datangnya hanya dari Allah s.w.t, bukan sekadar tulisan-tulisan manusia yang kadang belum tentu datang dari hati yang bersih. 



"Betapa ramai orang berbicara tentang Agama, akhirnya membawa kepada jema'ah tertentu. Betapa ramai orang yang berbicara tentang Agama, akhirnya membawa kepada kepentingan tertentu seperti kemasyhuran diri ataupun keuntungan bisnes. Betapa ramai orang berbicara tentang Agama, akhirnya hanya membawa kepada tariqat tertentu. Betapa ramai orang yang berbicara tentang Agama, akhirnya membawa kepada parti tertentu. Sekiranya begitulah tujuan seseorang berbicara tentang agama, maka siapakah yang akan berbicara tentang agama untuk mengajak umat Islam kepada Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w?" - Habib Umar.





---
"Kita bisa belajar Aqidah 6 bulan, belajar Feqah cukup 1 bulan, tapi kita belajar akhlak, seumur hidup." Selamat belajar dan belajar.

captures

Tulislah ketika ingat. Bacalah semula ketika lupa.

3:02 AM



I wanna be somewhere away from this place.


"Tell me, sir, what is a butterfly?"  
"It's what you are meant to become. It flies with beautiful wings and joins the earth to heaven. It drinks only nectar from the flowers and carries the seeds of love from one flower to another. Without butterflies, the world would soon have few flowers.”  
"How does one become a butterfly?"  
"You must want to fly so much that you are willing to give up being a caterpillar.”  
- Hope for the flower; Trina Paulus.




---
Always write down fun ideas you have, or interesting things you want to do, even if you can't do them then. Save them as inspiration for your future self. ^_^

arts

art with the small 'a'.

10:52 AM


"Art with a big "A" is for museums, galleries, critics, and collectors. art with a small "a" is for the rest of us. You may not be an Artist. Big whoop. But I know you can make art— with a wonderful, expressive, teeny, tiny 'a'." - Danny Gregory




If there was a secret formula for getting an audience, or gaining a following, I would give it to you. But there’s only one not-so-secret formula that I know: “Do good work and put it where people can see it.”


  • “do good work,” is incredibly hard. There are no shortcuts. Make stuff every day. Fail. Get better.
  • “put it where people can see it,” was really hard up until about 10 years ago. Now, it’s very simple: “put your stuff on the internet.”


One of the things I’ve learned as an artist is that the more open you are about sharing your passions, the more people love your art. Find people on the internet who love the same things as you and connect with them. Share things with them. You don't have to share everything, in fact, sometimes it's much better if you don't. Show just a little bit of what you're working on. Share a sketch or a doodle or a snippet. Share a little glimpse of your process. Think about what you have to share that could be of some value to people. Share a handy tip you've discovered while working. Or a link to an interesting article. Mention a good book you've reading. 


If you're worried about giving your secrets away, you can share your dots without connecting them. It's your finger that has to hit the publish button. You have control over what you share and how much you reveal. 

- Steal like an Artist; Austin Kleon.









If you feel bad about your art remember that there's at least one person who genuinely likes your style, looks up to you, and wishes they could do what you do. :)

captures

Things to never forget.

11:45 AM


"Forget the world and it's weight."

"If you're lugging a heavy bag,
don't fail to look inside it
to see
whether what is inside is bitter or sweet.

If it's really worth bringing along,
bring it;
otherwise, empty your sack
and redeem yourself
from fruitless effort and disgrace.
Only put into your sack
that which is worth bringing
to a righteous sovereign."
- Mathnawi IV;Rumi.




We are all visitors to this time, this place. We are just passing through. Our purpose here is to observe, to learn, to grow, to love, and then we return home. May Allah always bless us all and guide us to the right path. 

books

"Siapa yang harus paling kau hormati?"

11:57 AM






"Siapa yang harus paling kau hormati?"


"Ibumu, ibumu, ibumu. Lalu ayahmu."





---
Jika anda pencinta buku/filem, tariklah pembaca/penonton baru ke arah buku-buku/ filem-filem yang bagus dengan cara menyebarkan kewujudannya kepada orang lain. :)

captures

Think like a man.

4:52 AM

Bismillah





Tuhan sememangnya tidak pernah salah memilih kaum adam menjadi pemimpin dan ketua keluarga (An-Nisa; 34). Seperti yang dikongsikan Puan Ainon Mohd dalam status beliau, kadang kita (perempuan) perlu belajar berfikir seperti lelaki;


  1. Apabila lelaki tidak puas hati, mereka diam.
  2. Apabila lelaki menghadapi masalah, mereka akan berfikir dan cari jalan menyelesaikannya dalam diam.
  3. Apabila menilai, lelaki abaikan emosi. Mereka fokus pada informasi.
  4. Lelaki membuat keputusan berdasarkan apa yang diramalkan akan terjadi.
  5. Lelaki merahsiakan apa yang dia fikir berkenaan personaliti dan peribadi rakan-rakan sekerjanya, baik yang lelaki mahupun yang perempuan.


Walaupun mungkin ada sebahagian kita  tidak bersetuju dengan sebahagian kenyataan-kenyataan tersebut namun secara majoritinya dan berdasarkan pengalaman-pengalaman saya sendiri, seperti itulah mereka.


Namun setiap  manusia baik adam mahupun hawa memiliki sifat emosional dan rasional masing-masing dan kedua-duanya penting. Kesilapan berlaku apabila kita tidak meletakkan kedua-duanya di tempat yang betul. Misalnya jika kita terlalu mendahulukan emosi dalam sesuatu isu tanpa mengunakan pemikiran yang rasional boleh membawa perpecahan sama ada dalam organisasi, keluarga mahupun rakan-rakan kita. Begitu juga andai kita melebihkan tindakan rasional tanpa memikirkan nilai emosional dalam membuat keputusan, maka lahirlah tindakan-tindakan yang kadang tidak mempedulikan kebajikan-kebajikan orang lain. Perlu wujud keseimbangan dalam mengendalikan kedua-dua sifat tersebut bagi membentuk tindakan-tindakan bijak tidak kiralah dalam hal-hal besar mahupun kecil.


Wajarlah jika wujud perbezaan pendapat lebih-lebih lagi apabila membicarakan isu-isu hangat berkaitan lelaki mahupun perempuan kerana secara psikologi kedua-keduanya memang berbeza, memiliki kelebihan dan kekurangan masing-masing dan kerana itulah Tuhan menciptakan mereka untuk saling melengkapi. Yang pasti, tujuan komunikasi akhirnya bukanlah untuk berfikiran yang sama tapi berfikir bersama-sama. 


"I still love and care for you even though I may disagree with you."  
-  Mufti Ismail Menk.


Peace yo! ^^,v 



---
Perempuan memang lebih dikaitkan dengan sifat kasih sayang kerana emosional mereka, tapi tidak semestinya lelaki tidak memiliki sifat yang sama, kan. Seperti ini. :')

excerpt

Life lesson (viii)

4:42 AM

Bismillah 


"There is a voice that doesn't need words. Listen."


Aku bertanya kepadanya
"bahasa apa yang sedang dibicarai kita?" 

Jawabnya:
"Kita sedang berbicara
bahasa senyum
di kota yang sudah terlalu beku
untuk hanya menuturkan
tentang jiwa." 
(Kota Beku, m/s 79)




Erti hidup dalam kebahagiaan yang sederhana adalah ketika kita sentiasa hidup dengan sikap optimis yang tinggi, hidup dengan sebuah kepercayaan bahawa segalanya sudah Tuhan siapkan sesuai dengan rencanaNya. Tanpa perlu banyak takut, tanpa terlalu berbimbang-bimbang dengan segala hal yang belum pasti  di masa hadapan. 


Erti hidup dalam kebahagiaan yang sederhana adalah ketika kita tidak perlu takut dengan apa pun anggapan orang lain, tidak perlu takut dengan aturan darjat yang mereka susunkan. Kita tidak perlu takut apabila orang lain masih sibuk membandingkan kebahagiaan versi mereka dengan hidup kita.


Erti hidup dalam kebahagiaan yang sederhana juga adalah ketika mana kita mampu menemukan gelak tawa, walau sesulit apa pun perkara yang disajikan. Kita mampu menemukan kebahagiaan walau pada apa pun yang sedang ditakdirkan Tuhan yang mungkin tidak sama seperti yang kita aturkan.


Dan yang pasti hidup dalam kebahagiaan yang sederhana akan dapat kita rasakan ketika kita lebih belajar menghargai perkara-perkara kecil dalam hidup, umpama secawan kopi yang panas, sekuntum bunga yang mengeluarkan bau harum, atau mungkin juga senyuman seseorang yang tidak dikenali. Seandainya kita belum mampu mensyukuri nikmat-nikmat kecil seumpama  ini, bagaimana mungkin kita yakin akan menghargai nikmat-nikmat besar yang lain. 


Moga kelak kita dipertemukan pada sebuah pemahaman yang serupa, bahawa kebahagiaan paling mewah apabila kita mampu membuatNya tersenyum melihat upaya kita melalui apa-apa pun yang dianjurkanNya. Dan semoga hati sentiasa terdidik dan selalu dilembutkan agar kita tidak lupa bagaimana caranya hidup membumi.



Saya pun masih sedang belajar memahami tentang semua ini sebenarnya.


:)